Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2018


Sensoren op reizigerstreinen

Bron: ProRail



ProRail heeft onlangs samen met NS in twee reizigerstreinen sensoren ingebouwd om zo realtime baanligging, wissels en spoorstaven te meten. Daardoor wordt er meer actuele data verzameld over de staat van het spoor.

Normale dienstregeling
Het gaat om sensoren die bewegingen en trillingen van wielen, geluid, temperatuur, luchtvochtigheid en locatie meten. Ze zijn gemonteerd op twee treinen van het type SLT (sprinter) en VIRM (dubbeldekker) die in normale dienstregeling rijden.Tot nog toe worden metingen uitgevoerd met speciale meettreinen die ca. twee keer paar jaar het gehele spoor monitoren. Door de sensoren te plaatsen op reizigerstreinen wordt het nu mogelijk om de kwaliteit van het spoor continu te meten.

Minder hinder
Naar verwachting kunnen problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten hiermee vroegtijdig worden gesignaleerd. De hoop is dat zodoende een deel van de treinvertragingen kan worden voorkomen.

Samen met NS
De twee treinen met sensoren komen voort uit het project Camino, een innovatief samenwerkingsproject van ProRail en NS. Als de proef succesvol is, worden meer reizigerstreinen uitgerust met dergelijke sensoren. Binnen Camino is voorzien om in 2019 meer typen sensoren te testen en hierbij verschillende partners uit de spoorsector te betrekken.

ProRail innoveert
ProRail is altijd op zoek naar nieuwe hoogwaardige en innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder, duurzamer en kostenefficiënter te maken en storingen en vertragingen te voorkomen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers en start-ups. Voor innovaties van marktpartijen hebben we de InnovatieHUB, een platform om de markt te stimuleren om met ideeën te komen. We zijn samenwerkingsverbanden aangegaan, zoals onze allianties met de TU Delft en TNO, en met collega-infrabeheerders binnen Next Generation Infrastructures.


Deel dit artikel:                   





ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht








[Banners]