hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-09-2018



Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant




Flixbus mag toch openbaar vervoer gaan verzorgen in Noord-Brabant. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Eerder had de provincie een verzoek van Flixbus om vervoer tussen onder andere Amsterdam, Eindhoven en Eindhoven-Airport aan te bieden afgewezen. Dit zou volgens de wet oneerlijke concurrentie betekenen voor de vervoerders Arriva en Hermes die het OV in Brabant volgens de concessie aanbieden. Na een recente uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het provinciebestuur besloten Flixbus toch toestemming te geven om op acht langeafstandverbindingen vervoer in Brabant aan te bieden.

Vervoerder Flixbus en ook Eurolines bieden openbaar vervoer aan tussen regio's en Europese landen. Tot enkele jaren geleden bleef dit volledig commerciële vervoer beperkt tot ritten van en naar het buitenland. Nu willen de vervoerders ook binnen Nederlandse regio's en plaatsen vervoer aanbieden en dan met name op routes en tussen plaatsen waar veel vraag naar vervoer is. Dat staat op gespannen voet met de nationale wetgeving die geldt voor openbaar vervoer in de Wet personenvervoer 2000 en raakt ook direct de contractafspraken die de provincie bij het verlenen van de OV-concessie maakt met vervoerders om openbaar vervoer aan te bieden.

Concurrentie
De provincie Noord-Brabant wil met haar OV-concessie de bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van heel Brabant verbeteren. Dat betekent dat vervoerders die het OV in Brabant aanbieden niet alleen rijden op routes met veel reizigers waar de reizigers-brengster hoog zijn. Vervoerders als Hermes en Arriva die de OV-concessies verzorgen zijn verplicht ook vervoer aan te bieden waar minder reizigers zijn en waar de kosten dus veel hoger zijn dan de opbrengsten. In een eerder besluit van de provincie op basis van de Wet personenvervoer 2000 had het provinciebestuur besloten dat Flixbus niet mocht gaan rijden op dezelfde drukke routes die Hermes en Arriva al in de dienstregeling aanbieden.

Aangevochten
Flixbus vocht dit besluit aan en recent oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat het aanbod van Flixbus inderdaad voldoende verschilt van de routes in de OV-concessie van Hermes en Arriva. De provincie heeft daarop besloten voor acht aanvragen toch ontheffing te geven. Het gaat daarbij onder andere om de routes Den Haag - Rotterdam - Eindhoven Airport - Eindhoven Station, Zandvoort - Haarlem - Amsterdam - Eindhoven Airport - Eindhoven Station - Roermond en Almere - Amsterdam Bijlmer - Kaatsheuvel (Efteling) - Brussel.

Meer opties voor reiziger
Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij dat de provincie nu toch een ontheffing af kan geven aan Flixbus: 'Dit is geen makkelijke kwestie. We willen heel graag dat onze reizigers meer opties hebben om mee te kunnen reizen, maar we moeten ook waken voor oneerlijke concurrentie. We stellen aan onze concessie-vervoerders bijvoorbeeld hoge eisen als het gaat om schone voertuigen, toegankelijkheid van de bussen en een uniform betaalsysteem. Die eisen kunnen we niet stellen aan commerciële partijen. Maar deze partijen maken het wel makkelijker voor bezoekers om bijvoorbeeld vanuit de Randstad naar Brabant te reizen. Daarmee is het een aanvulling in het aanbod voor de reiziger en dat juichen we uiteraard toe. Om te voorkomen dat de concessie-vervoerders omzet mislopen is het voor Flixbus niet toegestaan dat reizigers bijvoorbeeld bij Eindhoven Station instappen en bij Eindhoven Airport weer uitstappen. Voor die routes zijn al prima buslijnen beschikbaar. Al met al is de reiziger hier het beste mee bediend.'


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]