Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-09-2018


Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen

Bron: ROVER



Rover heeft NS, GVB, Schiphol, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland een concreet plan gestuurd voor de financiering van broodnodige OV-uitbreidingen. De noordelijke Randstad raakt steeds voller. Er zullen 230.000 woningen gebouwd worden en de klimaatopgave vraagt om veranderingen in mobiliteit. De bereikbaarheid van Schiphol kan ingrijpend verbeterd worden door lightrailverbindingen die rendabel aangelegd kunnen worden door alle passagiers voor 15 euro een OV-kaartje te geven dat inbegrepen is in de prijs van het vliegticket. Dat levert per jaar 900 miljoen euro aan OV-inkomsten op.

Doordat er 230.000 woningen worden bijgebouwd is er een forse groei in de vraag naar mobiliteit. Dat kan alleen worden opgelost door het OV uit te breiden. Volgens Rover moeten we af van de gedachte dat alleen het Rijk aan zet is om te investeren in het OV. Daarom stelt Rover ook voor dat het geld dat gemeenten en ontwikkelaars uitsparen door minder parkeerplekken aan te leggen, te investeren in het OV. Daarnaast vraagt Rover om een gelijke investering in het OV door de provincie Noord Holland, de provincie met de meeste mobiliteitsknelpunten, maar gelijktijdig ook de laagste opcenten. Alleen zo kan worden voorkomen dat de noordvleugel geheel vastloopt voor de auto, het vrachtverkeer, de trein en de bus.

Deze investeringsmaatregelen moeten ongeveer 5 miljard euro opleveren. Daarnaast stelt Rover dat de bereikbaarheid van Schiphol verbeterd kan worden door meer synergie tussen metro en sprinter. Door een samenwerking van NS en GVB met Schiphol wordt het eventueel doortrekken van de noord/zuidlijn makkelijker. Schiphol is immers een grote investeerde in onder andere Schiphol Plaza, bus- en treinstation. Het zorgt er bovendien voor dat andere metrolijnen ook beter gebruikt worden, waardoor deze ook rendabeler worden. Schiphol, NS en het GVB moeten daarvoor samen een coöperatie oprichten. Reizigers krijgen dan een beter, sneller en uitgebreider OV.

De brief aan de 5 partijen met een uitgebreide toelichting is hier volledig te lezen.


Deel dit artikel:                   





ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht








[Banners]