Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-10-2018


Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel




Goederentreinen die tussen Meteren en Boxtel rijden, gaan 's nachts langzamer rijden. Dit is onderdeel van een proef die bedoeld is om de overlast voor omwonenden van het spoor zoveel mogelijk te beperken. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft spoorbeheerder ProRail gevraagd om een proef op te zetten om de effecten van de lagere snelheid van goederentreinen tussen 23.00 uur en 7.00 uur te gaan meten.

Staatssecretaris Van Veldhoven sprak tijdens een bezoek dat zij eerder dit jaar aan Den Bosch en Vught bracht met omwonenden van het spoor die overlast door trillingen en geluid ervaren. Zij zegde deze omwonenden toen al toe te onderzoeken of en hoe langzamer rijdende goederentreinen 's nachts kunnen zorgen voor minder overlast. Kort daarop kwam zij met spoorgoederenvervoerders verschillende maatregelen overeen die het vervoer van goederen per spoor aantrekkelijker moeten maken. Een onderdeel van deze afspraken is ook de toezegging van de goederenvervoerders om mee te werken aan een proef om de hinder door goederentreinen te beperken.

Van Veldhoven: 'De bewoners die ik tijdens mijn bezoek aan Den Bosch en Vught sprak, spraken de wens uit dat innovaties daar getest worden. Ik ben blij dat dit gaat gebeuren en hoop natuurlijk dat omwonenden hier ook direct van gaan profiteren. Want natuurlijk vinden we het allemaal belangrijk dat het spoor in ons drukke land zo goed mogelijk benut wordt. Maar de belangen van omwonenden verlies ik zeker niet uit het oog. Goed dat de spoorgoederenvervoerders nu met ons in kaart willen brengen of langzamer rijden in de nacht kan helpen.'

Naast de effecten van het langzamer rijden voor omwonenden, zal ProRail ook in kaart brengen welke kosten dit voor vervoerders met zich meebrengt en hoe de systemen van ProRail moeten worden aangepast. Ook zal ProRail goede afspraken maken met de betrokken goederenvervoerders. Er worden proeven gedaan met snelheden tussen de 40 en 60 kilometer per uur in de nachtelijke uren. De bedoeling is dat zo snel mogelijk gestart wordt met langzamer rijden. De proef wordt alleen op het stuk spoor tussen Meteren en Boxtel uitgevoerd. Als de uitkomsten van de proef positief zijn, dan wil de staatssecretaris bekijken of het 's nachts langzamer rijden op meer plekken in Nederland kan worden ingevoerd. Hiervoor moet wel eerst de Spoorwegwet worden aangepast.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]