Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-10-2018


TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles




TenneT heeft helaas moeten besluiten de contracten met Heijmans-Europoles B.V. (HEP) voor het ontwerp en de realisatie van Wintrack II hoogspanningsmasten te beëindigen. De afgelopen maanden is er uitvoerig gesproken over contractuele eisen en voorwaarden, waaraan volgens TenneT niet wordt voldaan. De contracten hebben betrekking op de projecten Zuid-West 380 kV West en Noord-West 380 kV en betreffen het ontwerp en de realisatie van de hoogspanningsmasten inclusief het civiel werk van de verbindingen.

TenneT heeft hiertoe besloten omdat HEP niet aan haar contractuele verplichtingen kan voldoen ten aanzien van kwaliteit en gestelde datum van inbedrijfname. TenneT staat voor een kwalitatief en duurzaam elektriciteitsnet met een hoge leveringszekerheid, waaraan TenneT geen concessies wenst te doen.

Na intensieve gesprekken heeft TenneT nu aangeboden tot een minnelijke schikking te komen. Mocht HEP hier niet op willen in gaan, dan ziet TenneT geen andere mogelijkheid dan haar aanzienlijke schadepositie te verhalen op HEP.

De beëindiging van de contracten heeft directe gevolgen voor de planning van Zuid-West 380 West. TenneT is nu bezig met het in kaart brengen van precieze consequenties voor de in 2020 geplande ingebruikname van de nieuwe verbinding Zuid-West 380 kV West. TenneT bereidt zich voor op nieuwe aanbestedingen. Gesprekken met grondeigenaren zullen zo snel mogelijk worden gecontinueerd.

Het beëindigen van de contracten heeft vooralsnog geen consequenties voor de datum van inbedrijfname van het project Noord-West 380 kV.

Samen met andere betrokken partijen en overheden wil TenneT zo spoedig mogelijk in overleg over het vervolg van de projecten en de planningen. Omwonenden en betrokkenen worden nader geïnformeerd.

Achtergrond
In februari 2017 gunde TenneT de opdrachten voor het ontwerp en de realisatie van de nieuwe Wintrack II hoogspanningsmasten voor de projecten Zuid-West 380 kV West en Noord-West 380 kV definitief aan Heijmans Europoles B.V. De masten zouden worden gebouwd op de geplande hoogspanningstracés Eemshaven-Vierverlaten (project Noord-West 380 kV) en Borssele-Rilland (Zuid-West 380 kV West).


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]