hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-10-2018



ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor

Bron: ProRail




Advertentie
ong>ProRail heeft sinds 2015 ruim honderd brieven gestuurd om gemeenten te waarschuwen dat zij maatregelen moeten nemen om nieuwe huizen langs het spoor te beschermen tegen trillingen door treinverkeer. Met wisselend resultaat.

Nederland heeft een woningtekort. Daarom willen we met z'n allen veel woningen bouwen. Rondom de 7300 kilometer spoor is nog veel ruimte. Maar daar wonen ook veel mensen. Ruim twee miljoen in een straal van driehonderd meter.

Geluid
Bij nieuwbouwprojecten langs het spoor wordt al rekening gehouden met geluidsnormen. Voor trillingen zijn echter nog geen duidelijke regels opgesteld. Wel blijkt uit onderzoek dat omwonenden tot zo'n tweehonderd meter rondom het spoor trillingshinder kunnen ervaren.

Zorgen
Omdat er steeds meer reizigers- en goederentreinen gaan rijden in Nederland, maakt ProRail zich zorgen om toekomstige buren. Topman Pier Eringa vindt dan ook dat gemeenten meer oog moeten hebben voor mogelijk toekomstige problemen. 'Onze trillingsbrieven hebben wisselend resultaat. Sommige gemeenten nemen onze opmerkingen ter harte. Zo hebben we met Delft afspraken gemaakt over maatregelen voor woningen op de nieuwe spoortunnel. Op andere plekken liep het minder soepel. We hebben zelfs wel eens gedreigd met een rechtszaak.'

Trillingshinder voorkomen
Het achteraf verminderen van trillingshinder is een ingewikkelde aangelegenheid die met heel veel verschillende factoren te maken heeft, waaronder de staat van de bodem, type treinen, onderhoudskwestie op en rond het spoor, hoe ver woningen en kantoren van het spoor staan en welke fundering is gebruikt. Aanpassingen zijn kostbaar en hebben lang niet altijd effect.

Voorkomen is beter
Het voorkomen van trillingshinder blijkt een veel betere methode. De te nemen maatregelen zijn relatief eenvoudig en de kosten vallen erg mee. Zo kan hinder ernstig worden teruggedrongen door gebouwen net even anders te bouwen en door op een andere manier te funderen. Daarom is het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bezig met een instructie voor bouwen langs het spoor.

Voorbeeld: Leidsche Rijn
In de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn bijvoorbeeld woningen langs het spoor gebouwd op palen waarin rubber zit verwerkt. Bewoners hebben hier niet of nauwelijks last van trillingen door treinverkeer. In een naastgelegen buurt is een traditionele bouwmethode gebruikt. Uit die wijk ontvangt ProRail wel meldingen van trillingshinder.


Deel dit artikel:                   





ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting


[Banners]