Nieuwe Waterweg - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018


Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding




Op 17 oktober 2018, heeft het consortium BAAK - Macquarie Capital (70 procent van de SPC), Ballast Nedam (15 procent van de SPC) en DEME (15 procent van de SPC) - financial close bereikt voor het pps-project A24 Blankenburg verbinding. De A24 Blankenburg verbinding is een DBFM-project en heeft een nominale waarde van €1 miljard. Het zal de doorstroom tussen Rotterdam en haar haven verbeteren en het is het grootste pps-project in Nederland tot nu toe.

Voor het behalen van deze mijlpaal, heeft Macquarie Capital binnen het consortium de rol van financieel adviseur op zich genomen. De financiering van het project van in totaal €900 miljoen wordt gefinancierd door de banken, KBC, The Korea Development Bank, Belfius, KfW, BNG en SMBC en door de institutionele beleggers Natixis, MEAG en Samsung Life Insurance. De Europese Investeringsbank verstrekt 50 procent van de lange termijn lening, voor een totaal bedrag van circa €350 miljoen, deze wordt gefinancierd vanuit het 'European Fund for Stategic Investments (EFSI)'.

Het DBFM-consortium bestaat uit een geïntegreerde samenwerking tussen Ballast Nedam, DIMCO BV en Dredging International, de laatste twee zijn dochterondernemingen van DEME Group. DIMCO en Ballast Nedam bundelen hun expertise en verzorgen het project management voor het project en realiseren alle civiele infrastructurele werkzaamheden en tunnel installaties.

Sander Lefevre, Board member Ballast Nedam: 'Wij zijn verheugd dat we deze belangrijke mijlpaal bereikt hebben in dit unieke project. De Blankenburgverbinding is een mooi voorbeeld van een solide project dat onze orderportefeuille verder versterkt. Wij zijn er trots op deel uit te mogen maken van het sterke team dat expertise en kracht van verschillende disciplines combineert. Ik ben ervan overtuigd dat dit team Rijkswaterstaat kan verzekeren van een efficiënt project van hoge kwaliteit, dat binnen de gestelde termijn opgeleverd wordt.'

Over het project
Het project omvat het ontwerp, de realisatie, de financiering en het beheer en onderhoud van een nieuwe snelwegverbinding van ongeveer 4 km, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, inclusief een landtunnel van circa 500m (Holland Tunnel), een tunnel van circa 900m onder het Scheur door (Maasdelta Tunnel), twee grote flyovers en de verbreding van de bestaande A20. Na de bouwperiode van 5,5 jaar, blijft het consortium 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nieuwe verbinding.

De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels op de bouwplaats gestart, om toegang tot het land en het water te bewerkstelligen.

Uitgangspunt bij het ontwerp en de realisatie van de A24 Blankenburg verbinding, zijn de belangen van de belangrijkste stakeholders (onder andere de overheid, bedrijven en omwonenden) van het project. Met slimme technische oplossingen, beperkt het consortium de impact van haar werkzaamheden op de omgeving en de bedrijvigheid. Het consortium heeft bijvoorbeeld de afzinktunnel zo ontworpen dat deze bestaat uit slechts twee elementen, in plaats van de geplande zes elementen zoals die in het referentieontwerp stonden. Daardoor hoeft de scheepvaartroute - de verbinding naar de Haven van Rotterdam - minder vaak afgesloten te worden. Daarnaast worden bouwmaterialen aangevoerd via het water en waar mogelijk worden technieken gebruikt die voor minder geluidshinder zorgen.


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]