Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-10-2018


Fryslân gaat voor batterijtrein in 2025




Fryslân streeft ernaar dat er in 2025 batterijtreinen rijden op het Friese spoor. Dit past bij de Friese ambitie dat al het openbaar vervoer in 2025 uitstootvrij is.

De vergelijking met volledige elektrificatie of waterstoftreinen wijst uit dat de batterijtrein de goedkoopste variant is. De plannen worden samen met betrokken partijen uitgewerkt. Eind volgend jaar valt het definitieve besluit.

Gedeputeerde Johannes Kramer: 'De Steaten ha ús yn septimber foarich jier frege om mei in plan foar zero emission te kommen. Dat hat ús ambysjes yn in streamfersnelling brocht. Wy sette yn op in batterijtrein yn 2025. Dit is in unike ûntwikkeling yn Nederlân'.


Besparing
Fryslân rekent 66 miljoen euro aan kosten voor de lijnen. Dit is inclusief onderhoud en lokaal opgewekte zonne-energie. Daarmee bespaart Fryslân jaarlijks 3,4 miljoen euro aan brandstofkosten. De CO2-besparing komt uit op 5,8 miljoen kilogram per jaar, vergelijkbaar met de uitstoot van 1100 dieselauto's.

De huidige treinen rijden volledig op diesel. De uitstoot van CO2 en de afhankelijkheid van fossiele brandstof past niet bij ambitie om uitstootvrij te rijden. Het plan sluit ook naadloos aan op het landelijke doel om in 2050 in een CO2-neutraal Nederland te leven.

De treinen krijgen zoveel mogelijk snel op te laden batterijen, die worden opgeladen via bovenleidingen op de begin- en eindstations. Het alternatief van volledige elektrificatie valt af vanwege de grote investering om op de gehele trajecten bovenleidingen aan te leggen.

Samenwerking
De provincie werkt samen met de provincie Groningen, het Rijk, ProRail en Arriva. Het Rijk en ProRail zijn betrokken vanwege de aanpassing van de infrastructuur, zoals het aanleggen van laadpunten en het maken van een aanvullende bovenleiding voor het traject Groningen-Leeuwarden. Arriva is tot 2035 de vervoerder op het Friese en Groningse spoor.


Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]