Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 25-10-2018


ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS

Bron: ProRail



Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 2018 de regie voor de uitvoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS ondergebracht bij ProRail. ProRail krijgt daarmee een sleutelrol voor sectorbrede afstemming over de invoering van ERTMS met onder andere het ministerie van IenW, vervoerders, verladers en materieeleigenaren.

Digitaal spoor
Het nieuwe systeem brengt allemaal verbeteringen met zich mee ten opzichte van het huidige ATB (Automatische TreinBeinvloeding) dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) maken we de stap van analoog naar een digitaal spoor en verplaatsen we de techniek van het spoor ook naar de trein. Van hardware naar bits en bites.

Klaar voor de toekomst
ERTMS zorgt ervoor dat Nederland klaar is voor de toekomst. Het Nederlandse spoornetwerk is een van de drukst bereden netwerken ter wereld. Het aantal mensen dat met de trein reist zal de komende jaren nog verder toenemen. De invoering van ERTMS zorgt ervoor dat de capaciteit op het spoor toe neemt en er minder techniek in de infrastructuur nodig is, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnt de baangebonden detectie en de bekabeling (einde koperdiefstal!). Treinen geven zelf hun positie en lengte door via het spoorse communicatiesysteem 'GSM-R'. Dit zorgt ervoor dat de treinen korter en efficiënter achter elkaar kunnen rijden. Dat komt erop neer dat in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden. Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) heeft Europa straks één standaard voor treinbeveiliging. Zo kunnen reizigers- en goederentreinen in de toekomst makkelijker grenzen overgaan. Een enorm traject met impact op de hele spoorsector. Daarom doen we dit samen met o.a. goederen- en regionale vervoerders, aannemers, gebruikers en lokale overheden.

Praktijkproeven
ProRail werkt verder samen met de Britse spoorbeheerder Network Rail en vijf ERTMS-leveranciers aan de ontwikkeling van de 'hybride ERTMS level 3'-variant. Bij deze innovatie kunnen bestaande fysieke blokken in de baan, virtueel worden opgedeeld in kleinere blokken. Dat zorgt dat er in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden op het bestaande spoor. Omdat er minder techniek in de baan nodig is, zijn er ook voordelen voor de betrouwbaarheid en het onderhoud van het spoorsysteem. Als er minder techniek in de baan zit, dan kan er ook minder kapot.


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]