Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-10-2018


Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor

Bron: ProRail



Maandagochtend 29 oktober reden de eerste treinen over het gloednieuwe dubbele spoor tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal. Het laatste stuk spoorverdubbeling rond Utrecht is daarmee een feit. Veel dank aan alle harde werkers! Samen met aannemer BAM is een topprestatie geleverd deze herfstvakantie.

Dubbel spoor tussen Vleuten en Utrecht
Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is het spoor verdubbeld over een lengte van bijna 2 kilometer. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de plaatsing van een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De bestaande spoorbrug ernaast is hoger en stiller gemaakt. Tussen Leidsche Rijn en Vleuten waren sinds 2010 al vier sporen in gebruik en met de afronding van de spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Leidsche Rijn geldt dat nu voor het hele traject Utrecht - Vleuten - Woerden. Maar ProRail heeft nog veel meer nieuwe verbindingen aangelegd rond Utrecht.

Randstadspoor: zeven nieuwe stations rond Utrecht
De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is namelijk onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe, comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte ontstaan voor veel meer treinen, en dus voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor heeft ruim 15 jaar geduurd en bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. Een beste verbetering voor de omgeving.

Reizigers bedankt!
In het kader van Randstadspoor is het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn dus zeven nieuwe stations gebouwd. In de tussentijd is natuurlijk ook de stationshal van Utrecht Centraal compleet vernieuwd. En de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal, DSSU (DoorStroomStation Utrecht) maakte de vernieuwingsslag rond Utrecht in 2016 compleet. Een prestatie van formaat. Met dank aan alle mensen die eraan hebben meegewerkt en aan de opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En natuurlijk dank aan alle treinreizigers voor hun geduld.


Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]