hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-10-2018



Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor

Bron: ProRail



Maandagochtend 29 oktober reden de eerste treinen over het gloednieuwe dubbele spoor tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal. Het laatste stuk spoorverdubbeling rond Utrecht is daarmee een feit. Veel dank aan alle harde werkers! Samen met aannemer BAM is een topprestatie geleverd deze herfstvakantie.

Advertentie


Dubbel spoor tussen Vleuten en Utrecht
Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is het spoor verdubbeld over een lengte van bijna 2 kilometer. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de plaatsing van een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De bestaande spoorbrug ernaast is hoger en stiller gemaakt. Tussen Leidsche Rijn en Vleuten waren sinds 2010 al vier sporen in gebruik en met de afronding van de spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Leidsche Rijn geldt dat nu voor het hele traject Utrecht - Vleuten - Woerden. Maar ProRail heeft nog veel meer nieuwe verbindingen aangelegd rond Utrecht.

Randstadspoor: zeven nieuwe stations rond Utrecht
De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is namelijk onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe, comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte ontstaan voor veel meer treinen, en dus voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor heeft ruim 15 jaar geduurd en bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. Een beste verbetering voor de omgeving.

Reizigers bedankt!
In het kader van Randstadspoor is het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn dus zeven nieuwe stations gebouwd. In de tussentijd is natuurlijk ook de stationshal van Utrecht Centraal compleet vernieuwd. En de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal, DSSU (DoorStroomStation Utrecht) maakte de vernieuwingsslag rond Utrecht in 2016 compleet. Een prestatie van formaat. Met dank aan alle mensen die eraan hebben meegewerkt en aan de opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En natuurlijk dank aan alle treinreizigers voor hun geduld.


Deel dit artikel:                   





ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting


[Banners]