Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-10-2018


Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor

Bron: ProRail



Maandagochtend 29 oktober reden de eerste treinen over het gloednieuwe dubbele spoor tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal. Het laatste stuk spoorverdubbeling rond Utrecht is daarmee een feit. Veel dank aan alle harde werkers! Samen met aannemer BAM is een topprestatie geleverd deze herfstvakantie.

Dubbel spoor tussen Vleuten en Utrecht
Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is het spoor verdubbeld over een lengte van bijna 2 kilometer. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de plaatsing van een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De bestaande spoorbrug ernaast is hoger en stiller gemaakt. Tussen Leidsche Rijn en Vleuten waren sinds 2010 al vier sporen in gebruik en met de afronding van de spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Leidsche Rijn geldt dat nu voor het hele traject Utrecht - Vleuten - Woerden. Maar ProRail heeft nog veel meer nieuwe verbindingen aangelegd rond Utrecht.

Randstadspoor: zeven nieuwe stations rond Utrecht
De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is namelijk onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe, comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte ontstaan voor veel meer treinen, en dus voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor heeft ruim 15 jaar geduurd en bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. Een beste verbetering voor de omgeving.

Reizigers bedankt!
In het kader van Randstadspoor is het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn dus zeven nieuwe stations gebouwd. In de tussentijd is natuurlijk ook de stationshal van Utrecht Centraal compleet vernieuwd. En de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal, DSSU (DoorStroomStation Utrecht) maakte de vernieuwingsslag rond Utrecht in 2016 compleet. Een prestatie van formaat. Met dank aan alle mensen die eraan hebben meegewerkt en aan de opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En natuurlijk dank aan alle treinreizigers voor hun geduld.


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]