Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2018


Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open

Bron: ProRail



De goederenverbinding tussen Den Bosch en Geldermalsen is sinds vorige maand twee jaar open. Deze 'zuidoostboog' maakt het mogelijk om met goederentreinen vanuit Zeeland via Breda, Tilburg en Den Bosch bij Geldermalsen de Betuweroute op te draaien richting Duitsland, of omgekeerd.

Zuidoostboog voorziet in een behoefte
De boog is in 2007 aangelegd, maar werd tot 2016 niet gebruikt. Vanwege het toenemende treinverkeer is de boog in oktober 2016 alsnog in gebruik genomen. Sinds de officiële opening hebben er 1300 goederentreinen gebruikt gemaakt van deze boog. Dat komt overeen met de twee treinen per dag die we met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2016 hadden verwacht. Afhankelijk van de economische ontwikkelingen kan dit aantal groeien tot maximaal acht treinen per dag in 2030.

Aanpassingen
Om de boog te kunnen gebruiken voor het goederenvervoer zijn flinke aanpassingen aan het spoor gedaan. Dat was nodig omdat treinen op de Betuweroute op 25000 volt in plaats van op 1500 volt rijden en omdat de Betuweroute een moderner treinbeveiligingssysteem gebruikt. De 'sluis' waarin van systemen wordt gewisseld was met 500 meter te kort voor de lange goederentreinen en moest daarom tot 750 meter worden verlengd.

Test
Daarna moesten we de sporen uitgebreid testen, omdat ze sinds de aanleg in 2007 niet waren gebruikt. Met een testtrein is gecontroleerd of alles goed werkte. Een dag na de proef, op maandag 17 oktober 2016, is het spoor in dienst gegaan en reed de eerste trein vanaf de Brabantroute over de aangepaste boog de Betuweroute op.

Toekomstige zuidwestboog bij Meteren
Naast de ingebruikname van de zuidoostboog zijn er ook plannen voor de bouw van een nieuwe boog: de zuidwestboog. Deze is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en maakt het mogelijk om goederentreinen vanuit het Rotterdamse havengebied via de Betuweroute richting Den Bosch, Eindhoven en Venlo te laten rijden, en andersom. Meer informatie over dit project op: www.prorail.nl/projecten/meteren-boxtel.


Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]