Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-12-2018


ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton

Bron: ProRail



ProRail heeft op 3 december 2018 het grootste contract voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk - Rotterdam gegund aan aannemer Strukton. Dit is een belangrijke mijlpaal om in 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden. Andere contracten voor onder meer beveiligingssystemen volgen later. Jan Mulder van ProRail en Tjark de Vries van Strukton ondertekenden het contract.

Meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam
Jaarlijks reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam. Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam passen we het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity's en zes sprinters kunnen rijden. Zodoende hoef je als reiziger straks niet meer op de klok te kijken. De volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Aanpassingen aan sporen en stations
Strukton zal het civiele werk en het spoorwerk tussen Rijswijk en Delft Zuid uitvoeren: de verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook halen zij de gelijkvloerse overweg tussen Rijswijk en Delft ('t Haantje) weg en leggen zij daar een onderdoorgang neer. Dat maakt de omgeving veiliger en het zorgt voor een betere doorstroming van weg- en treinverkeer. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In het nieuwe station van Delft leggen we sporen en een nieuw perron aan in de tunnelbuis die al klaar ligt. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en de huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook krijgt dit station liften, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Met het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) realiseren we op de drukste trajecten in Nederland treinverkeer dat stations elke paar minuten aandoet. Zo maken we het spoorwegennet in Nederland geschikt voor de huidige én toekomstige vraag van reizigers, goederenvervoerders en verladers. Op de PHS-trajecten rijden minstens zes intercity's en nog eens zes sprinters. Op het traject Den Haag - Rotterdam gaan zelfs acht intercity's en zes sprinters rijden.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail werken samen met NS en goederenvervoerders aan het Programma. Tegelijkertijd wordt over de verschillende (lokale) maatregelen overleg gevoerd met gemeenten, provincies en omwonenden.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]