hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-12-2018



Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders

Bron: ProRail



In Nederland maken 28 goederenvervoerders en 12 reizigersvervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring biedt onze klanten alle noodzakelijke informatie voor de toegang en het gebruik van de spoorweginfrastructuur. Het is daarmee ook een belangrijk document voor geïnteresseerde vervoerders die op het Nederlandse spoor willen gaan rijden. Vandaag is de nieuwe Netverklaring 2020 gepubliceerd.

Wijziging op het menu
In de 'menukaart' van ProRail staat de infrastructuur tot in detail beschrven, welke diensten we aanbieden en wat ze kosten om ze te gebruiken. Het aanbod voor 2020 is vandaag vastgesteld. In de nieuwe Netverklaring is een aantal wijzigingen opgenomen.

Nieuw 'parkeertarief'
Voor het opstellen van treinen op rangeertreinen ('parkeren') is een nieuw tarief opgenomen in de Netverklaring 2020. Vervoerders betalen voortaan overal een tarief per minuut, in plaats van een tarief per dag. Dit vraagt van vervoerders vooraf beter te plannen hoeveel opstelcapaciteit ze nodig hebben. ProRail verwacht dat dit zal bijdragen aan een efficiënt gebruik van de opstelcapaciteit.

Beter inzicht in energieverbruik
Een nieuwe dienst waarvoor vervoerders per 2020 een bijdrage gevraagd wordt is de zogeheten Energie Verzamel Applicatie (EVA). Door middel van deze applicatie en meters die vervoerders op hun materieel plaatsen, kunnen we het energieverbruik per vervoerder inzichtelijk maken. In de toekomst wordt hiermee zuinig rijden beloond, aangezien de vervoerder per trein betaalt voor het exacte energieverbruik.

Gebruiksvergoeding
Vervoerders betalen aan ProRail voor het gebruik van het spoor. De tarieven hiervoor worden jaarlijks opgenomen in de Netverklaring. Via de vergoeding voor het minimumtoegangspakket worden alleen kosten in rekening gebracht die rechtstreeks volgen uit het gebruik van de spoorinfrastructuur, bijvoorbeeld de kosten voor onderhoud aan het spoor zelf, de wissels, de bovenleiding, etc. Kosten voor aanpassing of uitbreiding van het spoor worden bijvoorbeeld niet in rekening gebracht.De tarieven voor de vergoeding van het minimumtoegangspakket die in de Netverklaring 2020 is opgenomen, is gebaseerd op een nieuwe, door de ACM goedgekeurde, berekeningsmethode. Belangrijkste wijziging is dat de tarieven voortaan drie in plaats van een jaar vast staan. Dit biedt de spoorsector meer stabiliteit en zekerheid.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]