Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-12-2018


Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders

Bron: ProRail



In Nederland maken 28 goederenvervoerders en 12 reizigersvervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring biedt onze klanten alle noodzakelijke informatie voor de toegang en het gebruik van de spoorweginfrastructuur. Het is daarmee ook een belangrijk document voor geïnteresseerde vervoerders die op het Nederlandse spoor willen gaan rijden. Vandaag is de nieuwe Netverklaring 2020 gepubliceerd.

Wijziging op het menu
In de 'menukaart' van ProRail staat de infrastructuur tot in detail beschrven, welke diensten we aanbieden en wat ze kosten om ze te gebruiken. Het aanbod voor 2020 is vandaag vastgesteld. In de nieuwe Netverklaring is een aantal wijzigingen opgenomen.

Nieuw 'parkeertarief'
Voor het opstellen van treinen op rangeertreinen ('parkeren') is een nieuw tarief opgenomen in de Netverklaring 2020. Vervoerders betalen voortaan overal een tarief per minuut, in plaats van een tarief per dag. Dit vraagt van vervoerders vooraf beter te plannen hoeveel opstelcapaciteit ze nodig hebben. ProRail verwacht dat dit zal bijdragen aan een efficiënt gebruik van de opstelcapaciteit.

Beter inzicht in energieverbruik
Een nieuwe dienst waarvoor vervoerders per 2020 een bijdrage gevraagd wordt is de zogeheten Energie Verzamel Applicatie (EVA). Door middel van deze applicatie en meters die vervoerders op hun materieel plaatsen, kunnen we het energieverbruik per vervoerder inzichtelijk maken. In de toekomst wordt hiermee zuinig rijden beloond, aangezien de vervoerder per trein betaalt voor het exacte energieverbruik.

Gebruiksvergoeding
Vervoerders betalen aan ProRail voor het gebruik van het spoor. De tarieven hiervoor worden jaarlijks opgenomen in de Netverklaring. Via de vergoeding voor het minimumtoegangspakket worden alleen kosten in rekening gebracht die rechtstreeks volgen uit het gebruik van de spoorinfrastructuur, bijvoorbeeld de kosten voor onderhoud aan het spoor zelf, de wissels, de bovenleiding, etc. Kosten voor aanpassing of uitbreiding van het spoor worden bijvoorbeeld niet in rekening gebracht.De tarieven voor de vergoeding van het minimumtoegangspakket die in de Netverklaring 2020 is opgenomen, is gebaseerd op een nieuwe, door de ACM goedgekeurde, berekeningsmethode. Belangrijkste wijziging is dat de tarieven voortaan drie in plaats van een jaar vast staan. Dit biedt de spoorsector meer stabiliteit en zekerheid.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]