Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-12-2018


Testrit met extra lange goederentreinen

Bron: ProRail



ProRail voerde zondag 9 december samen met spoorgoederenvervoerder Rail2U een testrit uit met een goederentrein van 740 meter. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Door meer wagons tegelijk te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met de weg.

De proef is een van de afspraken die is opgenomen in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de spoorgoederensector is overeengekomen.

Groei
Spoorvervoerders- en verladers, ProRail, havenbedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen met het maatregelenpakket de positie van de sector ten opzichte van de ons omringende landen en ten opzichte van weg en water verbeteren. De sector heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54-61 miljoen ton in 2030.

Testritten
In het kader van de proef reed de 740 meter lange trein reed zondag 9 december heen en weer over de Brabantroute, van goederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht naar het Duitse Viersen (vlak boven Möndchengladbach) en terug. ProRail bereidde de testrit grondig voor. Zo werkt onze verkeersleiding op dit moment verschillende scenario's uit om complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzoeken we wat de invloed van de langere treinen is op de dichtligtijd van overwegen en welke andere knelpunten er zijn om zulke lange treinen door Nederland te laten rijden.


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]