hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



Intercity's blijven stoppen in Schiedam

Bron: ProRail



Intercity-treinen kunnen blijven stoppen op station Schiedam. Om dat mogelijk te maken, vernieuwt ProRail twee sporen die eerder werden gebruikt voor de Hoekse Lijn (richting Hoek van Holland). Dat hebben gemeente Schiedam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag 7 februrari 2019 afgesproken.

Intercity-status
De intercity-status van Schiedam was lange tijd onzeker in verband met de kosten die hieraan verbonden waren. Door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn, worden de twee te vernieuwen sporen op dit moment niet meer gebruikt. Het ministerie stelt 27 miljoen euro beschikbaar om de sporen te vernieuwen en weer in gebruik te nemen. Doordat intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen, blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.

Hoogfrequent spoor
ProRail voert de vernieuwing van de Schiedamse sporen uit binnen het project PHS Rijswijk - Rotterdam, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Met dit Programma worden stapsgewijs de drukste stukken spoor in Nederland klaar gemaakt voor intensievere benutting door treinen. De extra sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid en bij station Schiedam bieden treinen de mogelijkheid om in te halen, waardoor vertragingen beter en sneller kunnen worden opgevangen. Ook wordt het spoor tussen Schiedam en Rotterdam zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Veertien treinen per uur
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen straks 14 treinen per uur per richting rijden. Reizigers op dit traject kunnen dan elke paar minuten een trein nemen. Dit is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Vanaf 2025 gaan de extra treinen rijden. Daarrdoor hoeven reizigers net als bij een metro nooit lang te wachten.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]