hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



Intercity's blijven stoppen in Schiedam

Bron: ProRail



Intercity-treinen kunnen blijven stoppen op station Schiedam. Om dat mogelijk te maken, vernieuwt ProRail twee sporen die eerder werden gebruikt voor de Hoekse Lijn (richting Hoek van Holland). Dat hebben gemeente Schiedam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag 7 februrari 2019 afgesproken.

Intercity-status
De intercity-status van Schiedam was lange tijd onzeker in verband met de kosten die hieraan verbonden waren. Door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn, worden de twee te vernieuwen sporen op dit moment niet meer gebruikt. Het ministerie stelt 27 miljoen euro beschikbaar om de sporen te vernieuwen en weer in gebruik te nemen. Doordat intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen, blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.

Hoogfrequent spoor
ProRail voert de vernieuwing van de Schiedamse sporen uit binnen het project PHS Rijswijk - Rotterdam, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Met dit Programma worden stapsgewijs de drukste stukken spoor in Nederland klaar gemaakt voor intensievere benutting door treinen. De extra sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid en bij station Schiedam bieden treinen de mogelijkheid om in te halen, waardoor vertragingen beter en sneller kunnen worden opgevangen. Ook wordt het spoor tussen Schiedam en Rotterdam zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Veertien treinen per uur
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen straks 14 treinen per uur per richting rijden. Reizigers op dit traject kunnen dan elke paar minuten een trein nemen. Dit is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Vanaf 2025 gaan de extra treinen rijden. Daarrdoor hoeven reizigers net als bij een metro nooit lang te wachten.


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]