hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm

Bron: ProRail



ProRail onderzoekt mogelijkheden om geluid van het spoor te verminderen. Een mogelijk alternatief voor de huidige geluidschermen is de zogenoemde geluidsdiffractor. Dit scherm buigt geluid anders af waardoor de geluiddemping groter is. Projectmanager Innovatie Lisette legt in onderstaande video uit hoe de diffractor werkt.

De diffractor is getest in Susteren en de eerste resultaten zijn positief. Metingen laten zien dat deze innovatie spoorgeluid verder reduceert. ProRail ziet mogelijkheden voor de ontwikkelaar 4Silence om de diffractor verder te optimaliseren.

Verdere ontwikkelingen
ProRail onderzoekt of we een vervolgproef kunnen doen om vast te stellen hoe de diffractor onderhouden moet worden. Daarnaast gaan we aan de slag met de ontwikkeling van een rekenformule om het effect van de diffractor te voorspellen en bekijken we of de diffractor kan worden vrijgegeven. Dit doen we samen met onze partners RIVM, RWS en TNO.

ProRail verbetert continu door innovatie
Meer video's en informatie over innovaties bij ProRail zijn te vinden op werkenbijprorail.nl.

ProRail innoveert
ProRail zoekt continu naar innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder en duurzamer te maken. En daarmee storingen en vertragingen te voorkomen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers en start-ups. Hiervoor hebben we de InnovatieHUB, een platform om marktpartijen te stimuleren om met initiatieven te komen. We zijn al verschillende samenwerkingsverbanden aangegaan. Voorbeelden hiervan zijn onze allianties met de TU Delft, TNO.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]