hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld

Bron: ProRail



Hoe moet ons openbaar vervoer er over 20 jaar uitzien? Dat staat in het OV Toekomstbeeld 2040 dat woensdag is gepresenteerd met daarin een belangrijke rol voor het spoor. Maar het spoor houdt niet op bij de grens en daarom wil ProRail gaan werken aan een Europees OV Toekomstbeeld.

Wat is het OV Toekomstbeeld?
In 2015 is gestart met de samenwerking tussen Rijk, regio's, vervoerders en ProRail om tot een gemeenschappelijke visie te komen op de toekomst van het Openbaar Vervoer: het OV Toekomstbeeld 2040. Daarin staan geen kant en klare oplossingen, maar het is wel een document dat richting geeft naar de toekomst met duidelijke doelen en waarin gezamenlijke vervolgstappen zijn opgenomen. Ook waar het de rol van het spoor betreft. ProRail onderschrijft deze ambitie, maar vindt 2040 nog ver weg en wil samen met de sector de schouders er onder zetten om deze doelen zoveel eerder als mogelijk te realiseren.

Toekomst spoor
Inzet in het Toekomstbeeld OV 2040 is om het nationale netwerk daar te versterken waar dit het beste tot haar recht komt en de meeste reizigers zijn. Dit betekent dat de zeshoek Amsterdam, Zwolle, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven, Breda en Den Haag-Rotterdam middels een hoogfrequente treinverbinding met elkaar wordt verbonden. Bij de verbindingen naar het Noorden, Oosten en Zuiden van het land zal juist meer worden ingezet op maatwerk en worden gekeken naar samenhangende strategieën op het gebied van auto, fiets en hoogwaardig openbaar vervoer.

Internationale ambities
Om grensregio's beter met elkaar te verbinden en de economische ontwikkeling van deze regio's te ondersteunen zullen intercity-netwerken in Nederland gekoppeld worden aan intercity-stations over de grens met aansluitingen op hogesnelheidslijn-netwerken. Hierbij worden ook de mogelijkheden onderzocht om binnenlandse intercity-lijnen (gedeeltelijk) door te trekken naar ons omringende landen. Denk aan een internationale verbinding van Den Haag via Eindhoven met Duitsland en van de Randstad via Groningen naar Duitsland.

ProRail leidende rol
Nu er een gezamenlijke, ambitieuze visie ligt en het duidelijk is dat het spoor een grote speelt in het duurzaam en in beweging houden van Nederland, pakt ProRail graag de leidende rol in het ontwikkelen van het netwerk van de toekomst. Uiteraard in nauwe samenwerking met Rijk, regio en andere vervoerders. Belangrijk daarbij is een soepele verbinding te maken tussen het landelijke netwerk en regionale ambities . En dan? Het OV houdt niet op bij de grens. En daarom zou een Europees OV toekomstbeeld een mooie volgende stap zijn. ProRail pakt die handschoen graag op.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht


[Banners]