hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld

Bron: ProRail



Hoe moet ons openbaar vervoer er over 20 jaar uitzien? Dat staat in het OV Toekomstbeeld 2040 dat woensdag is gepresenteerd met daarin een belangrijke rol voor het spoor. Maar het spoor houdt niet op bij de grens en daarom wil ProRail gaan werken aan een Europees OV Toekomstbeeld.

Wat is het OV Toekomstbeeld?
In 2015 is gestart met de samenwerking tussen Rijk, regio's, vervoerders en ProRail om tot een gemeenschappelijke visie te komen op de toekomst van het Openbaar Vervoer: het OV Toekomstbeeld 2040. Daarin staan geen kant en klare oplossingen, maar het is wel een document dat richting geeft naar de toekomst met duidelijke doelen en waarin gezamenlijke vervolgstappen zijn opgenomen. Ook waar het de rol van het spoor betreft. ProRail onderschrijft deze ambitie, maar vindt 2040 nog ver weg en wil samen met de sector de schouders er onder zetten om deze doelen zoveel eerder als mogelijk te realiseren.

Toekomst spoor
Inzet in het Toekomstbeeld OV 2040 is om het nationale netwerk daar te versterken waar dit het beste tot haar recht komt en de meeste reizigers zijn. Dit betekent dat de zeshoek Amsterdam, Zwolle, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven, Breda en Den Haag-Rotterdam middels een hoogfrequente treinverbinding met elkaar wordt verbonden. Bij de verbindingen naar het Noorden, Oosten en Zuiden van het land zal juist meer worden ingezet op maatwerk en worden gekeken naar samenhangende strategieën op het gebied van auto, fiets en hoogwaardig openbaar vervoer.

Internationale ambities
Om grensregio's beter met elkaar te verbinden en de economische ontwikkeling van deze regio's te ondersteunen zullen intercity-netwerken in Nederland gekoppeld worden aan intercity-stations over de grens met aansluitingen op hogesnelheidslijn-netwerken. Hierbij worden ook de mogelijkheden onderzocht om binnenlandse intercity-lijnen (gedeeltelijk) door te trekken naar ons omringende landen. Denk aan een internationale verbinding van Den Haag via Eindhoven met Duitsland en van de Randstad via Groningen naar Duitsland.

ProRail leidende rol
Nu er een gezamenlijke, ambitieuze visie ligt en het duidelijk is dat het spoor een grote speelt in het duurzaam en in beweging houden van Nederland, pakt ProRail graag de leidende rol in het ontwikkelen van het netwerk van de toekomst. Uiteraard in nauwe samenwerking met Rijk, regio en andere vervoerders. Belangrijk daarbij is een soepele verbinding te maken tussen het landelijke netwerk en regionale ambities . En dan? Het OV houdt niet op bij de grens. En daarom zou een Europees OV toekomstbeeld een mooie volgende stap zijn. ProRail pakt die handschoen graag op.


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]