hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-02-2019



Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen

Bron: ProRail



Het spoor heeft dagelijks te maken met veel overlast en vertragingen door verwarde personen op het spoor en stations. Camerabeelden tonen aan dat omstanders vaak niets doen wanneer een persoon zich verward gedraagt rond het spoor. ProRail roept Nederlanders op om wat meer op elkaar te letten.

Gerichte acties
Het komt meerdere keren per dag voor dat ergens in Nederland verwarde personen zich op of vlakbij het spoor bevinden. Wanneer camera's van ProRail dit detecteren. moeten treinen met maximaal 40 km p/u gaan rijden om een aanrijding te voorkomen en dat zorgt vanzelfsprekend voor veel vertraging.

De vertraging door verwarde personen rekent ProRail tot 'oorzaak derden'. Derden vertragingen zijn verantwoordelijk voor 55 procent van de treinvertragingen (die op het conto van ProRail worden geschreven).

Omstanders doen vaak niets
Veel verwarde personen legt ProRail vast met de duizenden camera's langs het spoor. Na het zien van een verward persoon, worden direct maatregelen genomen in de treindienst en worden de hulpdiensten ingeschakeld om de persoon de juiste zorg te bieden.

Bij veel van deze beelden valt op dat omstanders een verward persoon aan zijn of haar lot overlaten en niets doen. Daar zijn we van geschrokken. ProRail roept iedereen op om samen met ons een oogje in het zeil te houden, en in ieder geval hulpdiensten in te schakelen via het alarmnummer 112 bij het zien van een verward persoon op of rond het spoor.

Veel incidenten
Het aantal incidenten met verwarde personen is talrijk. We hebben iedere dag meerdere meldingen. Dat varieert van mensen die een striptease act weggeven op het spoor, agressief gedrag vertonen op de perrons en verwarde mensen die bijvoorbeeld de Schipholtunnel in rennen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het gebeurt.

Maatregelen
ProRail en NS hebben het afgelopen jaar al een serie maatregelen genomen om de problematiek met verwarde personen op het spoor tegen te gaan, zoals meer toezicht op stations, toegangspoortjes op stations, meer camera's op stations en bij 'hotspots' langs het spoor.

ProRail heeft meer dan 3.500 camera's langs het spoor en op de stations. Daarnaast experimenteren we met 'slimme' mobiele camera's. Deze camera's kunnen ongewoon gedrag detecteren en worden eenvoudig op verschillende plekken ingezet.

Training medewerkers
ProRail en NS trainen hun medewerkers in het herkennen van afwijkend gedrag en in het contact leggen mensen die mogelijk verward of suïcidaal zijn. We zijn steeds beter in staat problemen vooraf te voorkomen, maar het blijft zonder meer een groot probleem.


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]