Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-03-2019


Monsterklus rond Leiden Centraal

Bron: ProRail



ProRail en aannemer BAM voeren van 24 maart tot 15 april een monsterklus uit aan het spoor rondom Leiden Centraal. Drie weken lang werken we dag en nacht aan het spoor. We zorgen dat zo veel mogelijk treinen blijven rijden.

Spoorvernieuwing
ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo ook rondom Leiden Centraal. Daar nadert het spoor het einde van zijn levensduur, en daarom halen we in twee jaar tijd 28 wissels weg, vervangen we 55 wissels en vernieuwen we over een lengte van twee kilometer rails, dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding. Zo houden we het spoor veilig en betrouwbaar. Tegelijkertijd passen we de hoogte van de perrons aan, zodat ze op hetzelfde niveau komen als de vloer van nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker, ook voor mensen met een beperking.

Timing
Timing is het toverwoord tijdens de drie weken werk bij Leiden. Om zoveel mogelijk treinen toch te laten rijden, moeten speciale veiligheidsmaatregelen worden genomen om spoorwerkers veilig te kunnen laten werken. Het betekent onder meer dat bijna alle treinen blijven rijden, maar dan wel over de helft van de sporen. Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.

Wat betekent dit voor reizigers?
Afhankelijk van de dag en het traject wordt reizigers geadviseerd óm te reizen of gebruik te maken van vervangend busvervoer én rekening te houden met extra reistijd. Vanaf tien dagen van tevoren is de reisplanner van NS bijgewerkt. Het is aan te raden ook vlak voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor het meest actuele reisadvies op www.ns.nl of via de app van NS.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]