hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-03-2019



Monsterklus rond Leiden Centraal

Bron: ProRail



ProRail en aannemer BAM voeren van 24 maart tot 15 april een monsterklus uit aan het spoor rondom Leiden Centraal. Drie weken lang werken we dag en nacht aan het spoor. We zorgen dat zo veel mogelijk treinen blijven rijden.

Spoorvernieuwing
ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo ook rondom Leiden Centraal. Daar nadert het spoor het einde van zijn levensduur, en daarom halen we in twee jaar tijd 28 wissels weg, vervangen we 55 wissels en vernieuwen we over een lengte van twee kilometer rails, dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding. Zo houden we het spoor veilig en betrouwbaar. Tegelijkertijd passen we de hoogte van de perrons aan, zodat ze op hetzelfde niveau komen als de vloer van nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker, ook voor mensen met een beperking.

Timing
Timing is het toverwoord tijdens de drie weken werk bij Leiden. Om zoveel mogelijk treinen toch te laten rijden, moeten speciale veiligheidsmaatregelen worden genomen om spoorwerkers veilig te kunnen laten werken. Het betekent onder meer dat bijna alle treinen blijven rijden, maar dan wel over de helft van de sporen. Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.

Wat betekent dit voor reizigers?
Afhankelijk van de dag en het traject wordt reizigers geadviseerd óm te reizen of gebruik te maken van vervangend busvervoer én rekening te houden met extra reistijd. Vanaf tien dagen van tevoren is de reisplanner van NS bijgewerkt. Het is aan te raden ook vlak voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor het meest actuele reisadvies op www.ns.nl of via de app van NS.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]