hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 28-03-2019



ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie

Bron: ProRail



ProRail en de Britse spoorbeheerder Network Rail bundelen hun krachten op het gebied van innovatie. Beide partijen gaan samenwerken aan onderzoeken en ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld de zelfrijdende trein en intelligente infrastructuur. Hiervoor hebben Pier Eringa en Karel van Gils van ProRail en Jon Shaw van Network Rail vanmiddag een intentieverklaring getekend op de Railtech Europe 2019.

ProRail en Network Rail hebben de ambitie om hun intensief gebruikte spoornetwerken te moderniseren en geschikt te maken voor de snelgroeiende vraag naar capaciteit tot 2040. Samenwerken en waar nodig gezamenlijk financieren zijn noodzakelijk om het innovatieniveau van de spoorsector een boost te geven. Het gaat onder meer om onderzoek, ontwikkeling en testen.

Succesvolle ervaring ERTMS
ProRail en Network Rail werkten al samen bij de ontwikkeling van hybride ERTMS Level 3, een innovatie die het European Rail Traffic Management System ondersteunt en verder brengt. Eind 2017 deden we een proef in Engeland, waarbij treinen over een met ERTMS uitgevoerd spoor reden. ERTMS is meer dan een beveiligingssysteem. Het biedt ook voordelen op het gebied van capaciteit, betrouwbaarheid, veiligheid, snelheid en internationaal reizen. Hierdoor kunnen we in de toekomst meer treinen laten rijden op het bestaande spoor. Hybride ERTMS Level 3 is erop gericht deze voordelen sneller en tegen lagere kosten te realiseren.

Plannen voor de toekomst
De twee spoorbeheerders willen nieuwe gezamenlijke onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten verkennen en opstarten, zoals zelfmoordpreventie en automatisch rijdende treinen (ATO). Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van intelligente infrastructuur en geavanceerde gegevensanalyses, die efficiënte en duurzame methoden voor digitalisering en automatisering van onderhoud bevorderen en ontwikkelen.


Deel dit artikel:                   





Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht


[Banners]