hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-05-2019



ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal

Bron: ProRail



Amsterdam Centraal is één van de drukst bezochte stations in Nederland: het aantal reizigers groeit van ongeveer 185.000 per dag op dit moment naar zo'n 270.000 reizigers in 2030. Om de groeiende trein- en reizigersaantallen te kunnen blijven verwerken, moeten de perrons en de spoorinfrastructuur grondig aangepast en verbouwd worden. Op 1 mei 2019 hebben ProRail en Movares een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Intensiever gebruik van spoor
Het station Amsterdam Centraal is onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) initiatiefnemer is. In PHS werken ProRail, NS en de diverse goederenvervoerders samen aan het slimmer en intensiever gebruiken van de beschikbare ruimte op het spoor - voor zowel reizigers als goederen. Anders gezegd: met zo min mogelijk extra spoor, zoveel mogelijk extra treinen laten rijden op één van de drukste trajecten in Nederland. Om dit te kunnen bereiken moet er op en rond Amsterdam Centraal een aantal knelpunten opgelost worden. Het gaat hierbij onder andere om gelijkvloers kruisende corridors (reizigers- en goederentreinen) en de rij- en opvolgtijden van de treinen.

Samenwerking ProRail en Movares
Naast genoemde knelpunten is een deel van de infrastructuur aan vervanging toe vanwege het einde van de (technische) levensduur. Het gaat om onder meer de wissels aan de oostkant van het station en de stalen bruggen bij de Oostertoegang. Ook dit maakt onderdeel uit van de samenwerking tussen ProRail en Movares. Het uiteindelijke doel van de samenwerking is het spoor en het station geschikt te maken voor meer treinverkeer (reizigers en goederen) van en naar Amsterdam Centraal.


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]