hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-05-2019



ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal

Bron: ProRail



Amsterdam Centraal is één van de drukst bezochte stations in Nederland: het aantal reizigers groeit van ongeveer 185.000 per dag op dit moment naar zo'n 270.000 reizigers in 2030. Om de groeiende trein- en reizigersaantallen te kunnen blijven verwerken, moeten de perrons en de spoorinfrastructuur grondig aangepast en verbouwd worden. Op 1 mei 2019 hebben ProRail en Movares een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Intensiever gebruik van spoor
Het station Amsterdam Centraal is onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) initiatiefnemer is. In PHS werken ProRail, NS en de diverse goederenvervoerders samen aan het slimmer en intensiever gebruiken van de beschikbare ruimte op het spoor - voor zowel reizigers als goederen. Anders gezegd: met zo min mogelijk extra spoor, zoveel mogelijk extra treinen laten rijden op één van de drukste trajecten in Nederland. Om dit te kunnen bereiken moet er op en rond Amsterdam Centraal een aantal knelpunten opgelost worden. Het gaat hierbij onder andere om gelijkvloers kruisende corridors (reizigers- en goederentreinen) en de rij- en opvolgtijden van de treinen.

Samenwerking ProRail en Movares
Naast genoemde knelpunten is een deel van de infrastructuur aan vervanging toe vanwege het einde van de (technische) levensduur. Het gaat om onder meer de wissels aan de oostkant van het station en de stalen bruggen bij de Oostertoegang. Ook dit maakt onderdeel uit van de samenwerking tussen ProRail en Movares. Het uiteindelijke doel van de samenwerking is het spoor en het station geschikt te maken voor meer treinverkeer (reizigers en goederen) van en naar Amsterdam Centraal.


Deel dit artikel:                   





Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht


[Banners]