hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 07-05-2019



ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad




De spoorverbinding Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad (SAAL) is één van de drukst bereden OV-corridors in Nederland. ProRail heeft Royal HaskoningDHV gevraagd om hen komende jaren te ondersteunen bij de uitwerking van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer voor OV SAAL en de corridor voor te bereiden op de komst van ERTMS (European Rail Traffic Management System). Ans Rietstra, directeur Projecten en Hans van Leeuwen, financieel directeur bij ProRail en Anton van der Sanden, Directeur Transport & Planning bij Royal HaskoningDHV tekenden het raamcontract.

De populariteit van Nederland en haar steden blijft groeien, evenals het aantal reizigers en goederen. Om die groei mogelijk te maken zorgt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat er meer treinen kunnen rijden op het Nederlandse spoorwegnet. Onder de projectnaam PHS SAAL ondersteunt Royal HaskoningDHV in opdracht van ProRail het mogelijk maken van meer treinverkeer om aan deze vraag te kunnen voldoen. Royal HaskoningDHV is onder andere verantwoordelijk voor het ontwerp van de inhaalsporen in Weesp en de herinrichting van de stationsomgeving. Tevens dient de nieuwe infrastructuur voorbereid te zijn op de komst van ERTMS. ProRail en Royal HaskoningDHV staan nu voor de uitdaging om te komen tot een integrale voorkeursvariant voor alle maatregelen op de corridor.

Anton van der Sanden: 'Ik ben er trots op dat wij met dit mooie project kunnen bijdragen aan een toekomstbestendig spoor. ProRail en Royal HaskoningDHV gaan in nauwe samenwerking optimaal gebruik maken van elkaars kennis en ervaring om het spoor succesvol te verduurzamen en tegelijkertijd de capaciteit en beschikbaarheid te vergroten.'


Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De komende 10 jaar wordt gezamenlijk door ProRail, NS en de goederenvervoerders flink geïnvesteerd in het spoor. Aan de basis hiervan ligt het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) initiatiefnemer is. Op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten in Nederland krijgt het spoor een andere aanblik. Met als zichtbaar resultaat: voor reizigers rijdt de trein, in met name de Randstad, hoogfrequent tussen de grote steden, en voor het goederenvervoer komt meer ruimte.


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht


[Banners]