hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-05-2019



ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad




De spoorverbinding Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad (SAAL) is één van de drukst bereden OV-corridors in Nederland. ProRail heeft Royal HaskoningDHV gevraagd om hen komende jaren te ondersteunen bij de uitwerking van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer voor OV SAAL en de corridor voor te bereiden op de komst van ERTMS (European Rail Traffic Management System). Ans Rietstra, directeur Projecten en Hans van Leeuwen, financieel directeur bij ProRail en Anton van der Sanden, Directeur Transport & Planning bij Royal HaskoningDHV tekenden het raamcontract.

De populariteit van Nederland en haar steden blijft groeien, evenals het aantal reizigers en goederen. Om die groei mogelijk te maken zorgt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat er meer treinen kunnen rijden op het Nederlandse spoorwegnet. Onder de projectnaam PHS SAAL ondersteunt Royal HaskoningDHV in opdracht van ProRail het mogelijk maken van meer treinverkeer om aan deze vraag te kunnen voldoen. Royal HaskoningDHV is onder andere verantwoordelijk voor het ontwerp van de inhaalsporen in Weesp en de herinrichting van de stationsomgeving. Tevens dient de nieuwe infrastructuur voorbereid te zijn op de komst van ERTMS. ProRail en Royal HaskoningDHV staan nu voor de uitdaging om te komen tot een integrale voorkeursvariant voor alle maatregelen op de corridor.

Anton van der Sanden: 'Ik ben er trots op dat wij met dit mooie project kunnen bijdragen aan een toekomstbestendig spoor. ProRail en Royal HaskoningDHV gaan in nauwe samenwerking optimaal gebruik maken van elkaars kennis en ervaring om het spoor succesvol te verduurzamen en tegelijkertijd de capaciteit en beschikbaarheid te vergroten.'


Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De komende 10 jaar wordt gezamenlijk door ProRail, NS en de goederenvervoerders flink geïnvesteerd in het spoor. Aan de basis hiervan ligt het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) initiatiefnemer is. Op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten in Nederland krijgt het spoor een andere aanblik. Met als zichtbaar resultaat: voor reizigers rijdt de trein, in met name de Randstad, hoogfrequent tussen de grote steden, en voor het goederenvervoer komt meer ruimte.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting


[Banners]