hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 07-05-2019



ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad




De spoorverbinding Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad (SAAL) is één van de drukst bereden OV-corridors in Nederland. ProRail heeft Royal HaskoningDHV gevraagd om hen komende jaren te ondersteunen bij de uitwerking van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer voor OV SAAL en de corridor voor te bereiden op de komst van ERTMS (European Rail Traffic Management System). Ans Rietstra, directeur Projecten en Hans van Leeuwen, financieel directeur bij ProRail en Anton van der Sanden, Directeur Transport & Planning bij Royal HaskoningDHV tekenden het raamcontract.

De populariteit van Nederland en haar steden blijft groeien, evenals het aantal reizigers en goederen. Om die groei mogelijk te maken zorgt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat er meer treinen kunnen rijden op het Nederlandse spoorwegnet. Onder de projectnaam PHS SAAL ondersteunt Royal HaskoningDHV in opdracht van ProRail het mogelijk maken van meer treinverkeer om aan deze vraag te kunnen voldoen. Royal HaskoningDHV is onder andere verantwoordelijk voor het ontwerp van de inhaalsporen in Weesp en de herinrichting van de stationsomgeving. Tevens dient de nieuwe infrastructuur voorbereid te zijn op de komst van ERTMS. ProRail en Royal HaskoningDHV staan nu voor de uitdaging om te komen tot een integrale voorkeursvariant voor alle maatregelen op de corridor.

Anton van der Sanden: 'Ik ben er trots op dat wij met dit mooie project kunnen bijdragen aan een toekomstbestendig spoor. ProRail en Royal HaskoningDHV gaan in nauwe samenwerking optimaal gebruik maken van elkaars kennis en ervaring om het spoor succesvol te verduurzamen en tegelijkertijd de capaciteit en beschikbaarheid te vergroten.'


Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De komende 10 jaar wordt gezamenlijk door ProRail, NS en de goederenvervoerders flink geïnvesteerd in het spoor. Aan de basis hiervan ligt het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) initiatiefnemer is. Op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten in Nederland krijgt het spoor een andere aanblik. Met als zichtbaar resultaat: voor reizigers rijdt de trein, in met name de Randstad, hoogfrequent tussen de grote steden, en voor het goederenvervoer komt meer ruimte.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]