hierbenik2
Circuit Zandvoort
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-06-2019



ProRail zet sein op groen voor Zandvoort

Bron: ProRail



Met een aantal technische ingrepen is het mogelijk om meer treinen te laten rijden naar Zandvoort rond de Formule 1 in 2020. Vakspecialisten van ProRail hebben een oplossing gevonden voor de huidige beperkingen op het traject tussen Haarlem en de badplaats. We zijn begonnen met de voorbereidingen om technische aanpassingen voor mei 2020 gereed te hebben.

Maatregelen in F1-tempo
Waar de nodige maatregelen normaal meerdere jaren in beslag kunnen nemen, doet ProRail het op dit traject letterlijk in Formule 1 tempo. ProRail ziet het belang in van een goede bereikbaarheid tijdens een uniek event voor Nederland waar heel veel toeschouwers onze trots Max Verstappen hopelijk als eerste over de finish zien rijden.

Met de maatregelen die worden genomen tussen Haarlem - Zandvoort is het spoor in de toekomst ook geschikt om structureel met meer treinen per uur te rijden buiten de F1-dagen om.

Er is meer vermogen nodig
Net als een Formule 1 auto heeft het spoor ook een goede motor nodig om de vele toeschouwers te kunnen vervoeren. Op dit moment worden de treinen op dit traject aangedreven door stroom met een capaciteit voor maximaal 4 treinen per uur. Deze 4 treinen worden ingezet tijdens drukke dagen waarop mensen graag het strand bezoeken. Op een normale dag rijden er op het traject maximaal 2 treinen per uur.

Door onder meer extra kabels aan te leggen tussen het onderstation en de bovenleiding wordt het mogelijk om meer vermogen van en naar de bovenleiding te krijgen. Dit is nodig om overhitting te voorkomen wanneer er meer dan 4 treinen per uur gaan rijden. Daarnaast worden de piekbelastingschakelaars gekoppeld bij de onderstations. Dit voorkomt dat de 'stoppen' doorslaan bij een hoge belasting. Met deze maatregelen is het mogelijk om de treindienst uit te breiden.

Extra maatregelen
In het Formule 1 weekend houdt ProRail extra storingsploegen achter de hand om eventuele verstoringen meteen op te lossen. Daarnaast wordt samen met de gemeente Zandvoort en NS onderzocht of het mogelijk is de capaciteit van station Zandvoort tijdelijk uit te breiden. Met de aanleg van een tijdelijk perron of het creëren van een extra in- en uitgang van het station, kunnen reizigers mogelijk sneller in- en uitstappen. Goede crowdmanagement is erg belangrijk om de grote groep reizigers snel in goede banen te leiden.

Overwegen liggen langer dicht
Op het traject Haarlem - Zandvoort liggen drie overwegen. Op het moment dat er meer treinen gaan rijden liggen de spoorbomen vaker en langer dicht. ProRail is met de gemeente in overleg over extra toezicht ter plaatse. Langere dichtligtijden kunnen mogelijk ook gevolgen hebben voor de routes van toeschouwers en hulpdiensten. Daar zal goed naar worden gekeken. Ook omliggende stations zullen straks meer reizigers te verwerken krijgen. ProRail onderzoekt nog of hier maatregelen nodig zijn om de veiligheid van reizigers te waarborgen.

Bereikbaarheidsplan
Als de techniek van de lijn Zandvoort - Haarlem is opgewaardeerd kunnen er veel meer reizigers per trein naar de Grand Prix van Zandvoort. Het succes valt of staat daarnaast met een goed bereikbaarheidsplan van de Grand Prix organisatie en de gemeente Zandvoort. Hiermee kunnen de reizigersstromen verdeeld worden over verschillende vervoerstypes en tijden.

De meest duurzame Grand Prix ter wereld
ProRail zet zich graag samen met onder andere de Grand Prix Zandvoort, de gemeente Zandvoort, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de NS in om de Nederlandse Grand Prix de duurzaamste Grand Prix ter wereld te laten worden door het aanbieden van een betrouwbare en duurzame manier van vervoer per spoor.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht


[Banners]