hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-06-2019



Tempo in aanpak onbewaakte overwegen




Samen met het Rijk gaan gemeenten en provincies meer tempo maken in de aanpak van overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen of bellen. Deze gezamenlijke ambitie spraken zij vandaag uit op een landelijke bijeenkomst rondom onbewaakte overwegen in Zwolle.

Overijssel, waar zich 17% van de onbewaakte overwegen bevindt, heeft tijdens de bijeenkomst de ambitie van het kabinet onderstreept; het wil zo snel mogelijk van alle onbewaakte overwegen in de provincie af en draagt hier ook financieel aan bij.
Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maakte eind vorig jaar bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven. Zij wil toe werken naar nul slachtoffers door ongevallen op overwegen in Nederland.

Doel van de landelijke bijeenkomst over onbewaakte overwegen was het maken van snelheid in de aanpak van de 128 openbaar toegankelijke onbewaakte overwegen die er op dit moment nog zijn op het Nederlandse spoor. Bestuurlijke processen zorgen er nu soms nog voor dat de aanpak of het opheffen van onbeveiligde overwegen onnodig lang duurt. Tijdens de bijeenkomst is kennis gedeeld over het succesvol betrekken van belanghebbenden, zoals recreanten, in het proces en het wegnemen van juridische obstakels.

Landelijk bemiddelaar
Onlangs stelde de staatssecretaris in Letty Demmers al een landelijk bemiddelaar aan die als belangrijkste opdracht heeft om bestuurlijke processen rondom onbewaakte overwegen waar nodig te versnellen. Spoorbeheerder ProRail heeft een directeur aangesteld die de aanpak hiervan coördineert.

Van Veldhoven trok eerder al 50 miljoen extra uit voor de aanpak van zowel bewaakte- als onbewaakte overwegen. Door de inzet vanuit het Rijk en decentrale overheden zijn Nederlandse overwegen veel veiliger geworden. Zo nam sinds 2000 het aantal slachtoffers van ongevallen op overwegen al met 70 procent af. Verschillende kabinetten investeerden hier door de jaren heen zo'n 680 miljoen euro in.


Deel dit artikel:                   





Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht


[Banners]