hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-06-2019



ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door

Bron: ProRail



ProRail is goed op weg om zijn CO2-doelstellingen van 2020 te halen. Voorlopige cijfers laten een daling in ons (in)directe energieverbruik zien en in de uitstoot van CO2 in de materiaalketen.

Daling energieverbruik
Het directe en indirecte energieverbruik van ProRail is in 2018 afgenomen. Voorlopige cijfers laten zien dat onze CO2-uitstoot is gedaald naar 11m5 kiloton (kton). Onze doelstelling is om in 2020 maximaal 10 kiloton (kton) CO2 uit te stoten, ten opzichte van 80 kton in het referentiejaar 2010.

Maatregelen zoals het inkopen van groene stroom droegen de afgelopen jaren bij aan de verkleining van onze CO2-voetafdruk. Het besparen van de laatste tonnen CO2 blijkt echter lastig. De daling van onze uitstoot is nu deels te danken aan het weer: door de zeer zachte winter verbruikten we minder gas voor de wisselverwarming. Gas telt in de CO2-uitstoot flink mee. Ook werkten we gestaag door aan het verminderen van het aantal wissels en de omzetting van gasgestookte naar elektrische wissels. Als het weer de komende twee jaar stabiel blijft, halen we met deze maatregelen in 2020 onze doelstelling. Mede vanwege het feit dat we in 2020 volledig over zijn op de inkoop van groen gas.

De CO2-uitstoot door onze lease- en bedrijfswagens, de verwarming van stations en kantoorpanden en door externe servers steeg licht. We verwachten dat de uitstoot van bedrijfswagens de komende jaren weer daalt, omdat ProRail steeds meer elektrische auto's tot zijn beschikking krijgt.

Besparing in de materiaalketen
ProRail wil ook in de materiaalketen onze CO2-voetafdruk verkleinen. In 2018 hebben we een CO2-reductie van 4,6 kton behaald, vergelijkbaar met het verbruik van 575 huishoudens. Dit komt enerzijds door de succesvolle inzet van de duurzame GWW-methodiek in projecten en anderzijds door het aantal gesaneerde wissels. Met deze reductie ligt onze doelstelling van een structurele besparing van 5 kton in 2020 per jaar binnen handbereik.

Niveau 5 op CO2-Prestatieladder
De CO2-Prestatieladder is een certificering die bedrijven stimuleert om CO2-bewust te werken. Ook ProRail certificeert zichzelf voor de CO2-Prestatieladder en zit al een aantal jaar op niveau 5, de hoogste trede. Dit niveau hebben we in 2018 behouden, mede dankzij de inzet van vele medewerkers. ProRail gebruikt de ladder tevens als aanbestedingsinstrument: met elke hogere trede op de CO2-Prestatieladder krijgt een bedrijf een gunningsvoordeel bij aanbestedingen.

Lees hier meer over onze CO2-doelstellingen.


Deel dit artikel:                   





NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht


[Banners]