hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-06-2019



ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar

Bron: ProRail



ProRail plant meerdaagse werkzaamheden aan het spoor de komende jaren niet meer standaard in de zomervakantie. Indien voldoende alternatief vervoer of goede omreismogelijkheden voor de reiziger beschikbaar zijn, kunnen werkzaamheden vaker op andere momenten gepland worden. De overlast voor reizigers beperken we daarnaast door zoveel mogelijk treinen te laten doorrijden tijdens de werkzaamheden.

Treinen rijden zoveel mogelijk door
Door verder vooruit te plannen, werkzaamheden beter voor te bereiden en te combineren met andere werkzaamheden, kunnen de aannemers ook verder vooruitplannen. Nu wordt er bijvoorbeeld massief in de nacht, het weekend en vakantieperiodes gewerkt. Dat zorgt er ook voor dat aannemers moeite hebben om personeel te vinden. Daar waar er geen goed alternatief is blijft de zomermaanden het moment om grotere werkzaamheden te plannen. In de zomermaanden reizen 40 procent minder reizigers dan de rest van het jaar.

Vakantiewerk
Vanaf volgende week vindt er een aantal grote onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden plaats. Op een aantal plekken in het land, bijvoorbeeld rond Zwolle, Weesp en Naarden-Bussum, vinden grote onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden plaats. Maar op veel meer veel plekken in Nederland wordt er deze zomer geklust aan het spoor. Het blijft natuurlijk een duivels dilemma en vervelend dat de reizigers langer onderweg zullen zijn, maar om het spoor in goede conditie te houden is onderhoud en vernieuwing van het spoor noodzakelijk. De keuze tussen de vakantieganger en de mensen die gewoon doorwerken en de forens die in de schoolvakanties vrij is, is geen gemakkelijke. Tijdens de komende vakanties blijft het voor de reizigers zaak goed de reisplanner te raadplegen voordat ze de trein pakken.

Meer onderhoud
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. De werkzaamheden zijn hard nodig voor veilig en betrouwbaar spoor maar ook voor het spoor van de toekomst ten behoeve van de groei van de mobiliteit. En we hebben ook beter spoor en grotere stations nodig. Om verdere verbetering en groei van het treinverkeer mogelijk te maken worden er op verschillende plaatsen wissels gesaneerd en vernieuwd en spoor uitgebreid.

Hinder voor reizigers
De timing van de buitendienststellingen voor de werkzaamheden aan het spoor wordt zorgvuldig afgestemd met de vervoerders. Het is elk jaar een grote legpuzzel om de verschillende belangen van alle partijen goed te wegen om tot een dienstregeling te komen waarbij zoveel mogelijk treinen rijden en al het noodzakelijke onderhoud gedaan kan worden.

Combineren
ProRail combineert klussen en daarmee voorkomen we dat we vaak op dezelfde plekken aan t spoor werken. Ook andere stakeholders zoals gemeente, reizigersorganisaties, vervoerders, goederenterminals en Schiphol worden betrokken bij de planning van werkzaamheden. Zo beperken we hinder voor de reizigers en houden we een regio bereikbaar. Een goed voorbeeld is de regio Amsterdam. Zowel Rijkswaterstaat, de gemeente en ProRail investeren fors om bereikbaarheid te verbeteren. Er wordt op veel plekken aan de weg en spoor gewerkt in en rondom Amsterdam. Door samen te werken en werkzaamheden af te stemmen houden we de regio bereikbaar en beperken we de overlast.

Minder hinder
Twee jaar geleden is ProRail gestart met een nieuwe werkwijze om reizigershinder zoveel mogelijk te beperken. Door slimmer te plannen en beter te combineren hebben we de hinder met dertig procent kunnen verminderen. Werkzaamheden worden bijvoorbeeld eerder vooruit gepland in een zogenaamde Masterplanning. In deze masterplanning kijken we naast het zo goed mogelijk combineren van werkzaamheden ook naar een optimale verdeling van specialistisch werk en kosten. De komende jaren verwachten we samen met de vervoerders en reizigersorganisaties meer resultaat te kunnen boeken. Daarnaast hebben we samen met de aannemers een aantal innovaties getest waardoor we overdag veel meer simpele klussen overdag kunnen gaan doen terwijl de treinen gewoon door kunnen rijden.

De cijfers
Jaarlijks werken we op meer dan 10.000 verschillende plekken aan het spoor. Het overgrote deel van dat werk doen we 's nachts ná aankomst van de laatste personentrein en vóór de start van de ochtendspits. Hierbij gaat het om kleine herstelwerkzaamheden en om regulier kortstondig onderhoud. Daarnaast zijn er meer dan 1.000 kleine en grote buitendienststellingen, waarvan 50 tot 60 meerdaagse.

Top 5 werkzaamheden zomer 2019:
  • Naarden-Bussum/Amersfoort Weesp (3-26 aug)
  • Zwolle Spoort (6 - 23 juli)
  • Sittard-Maastricht (6-15 juli)
  • Rond station Heerlen (31 juli - 5 aug)
  • Rond station Weesp (16 - 21 aug)

Lees hier meer over de werkzaamheden aan het spoor.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]