hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-07-2019



ProRail test duurzame dwarsliggers

Bron: ProRail




Dwarsliggers die duurzaam zijn, bij de productie minder CO2 uitstoten dan de huidige betonnen dwarsliggers en die minder geluid en trillingen veroorzaken. Dat is waar ProRail naar op zoek is. Daarom testen we vier nieuwe soorten in een proeftuin bij Zwolle, op een stuk spoor waar gewoon treinen rijden. De dwarsliggers zijn gemaakt van materialen die we nog niet eerder hebben toegepast. Ze zijn door aannemer Swietelsky tussen Zwolle en Heino in het spoor gelegd en dinsdag 9 juli reed de eerste trein eroverheen.

Inspecteren en meten
De dwarsliggers zijn gekozen na een zorgvuldige selectie en ze voldoen aan veiligheidscriteria. Ze worden twee jaar intensief geïnspecteerd, en er wordt gemeten hoeveel geluid en trillingen ze voortbrengen. Op termijn wil ProRail sensoren op de dwarsliggers plaatsen om nog veel meer gegevens te verzamelen. Een van de leveranciers heeft zelf al sensoren geplaatst op zijn dwarsliggers.

Proeftuin
Testen in een proeftuin is nieuw voor ProRail. De deelnemende leveranciers leveren kosteloos hun dwarsliggers, ProRail zorgt voor het stuk spoor waar de dwarsliggers getest worden. De proeftuin wordt gefinancierd door de Klimaatenveloppe, een subsidieregeling van de Rijksoverheid. Het uiteindelijke doel van de proeftuin is om duurzame dwarsliggers te hebben die door de aannemers als alternatief voor de standaard betonnen dwarsligger toegepast kunnen worden in het Nederlandse spoor. Met rond de 170 dwarsliggers per 100 meter spoor is er veel CO2 te winnen.


Deel dit artikel:                   





Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht


[Banners]