hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-07-2019



Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro




Intensivering van het beleid voor duurzame inzetbaarheid nodig

Ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid en verminderde productiviteit van werknemers bij de kabel- en buizenbedrijven en de grondwaterbeheerbedrijven vormen een grote kostenpost voor de sector. Bij de hoofdaannemers bedragen de kosten van uitval ruim € 60 miljoen per jaar. Uitval van werknemers bij onderaannemers, uitzendbureaus en zzp'ers in de sector kost daarnaast jaarlijks ruim € 30 miljoen. Dit blijkt uit het onderzoek 'Duurzame inzetbaarheid in de ondergrondse infrastructuur; kosten van uitval en kansen voor beleid', dat het EIB in opdracht van de Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer van Bouwend Nederland heeft uitgevoerd.

Grondwerkers, monteurs en uitvoerders hebben de hoogste uitval, vooral vanwege de fysieke belasting, hoge tijdsdruk en complexiteit van de projecten. Daarnaast is met name het bouwplaatspersoneel sterk vergrijsd. Het ziekteverzuim loopt sterk op met de leeftijd. Bij werknemers jonger dan 40 jaar is dit 3½%, bij de 40-55 jarigen is het verzuim gemiddeld 5½%. Het ziekteverzuim van 55-plussers is 10½%. Daarnaast is de arbeidsongeschiktheid bij 55-plussers zes maal zo hoog als bij de groep onder 55 jaar. De helft van de kosten van uitval valt in de groep ouderen.

Het onderzoek toont aan dat intensivering van het beleid voor duurzame inzetbaar- heid nodig is, om meer werknemers gezond hun pensioen te laten halen en de kosten van uitval terug te dringen. Bij ongewijzigd beleid zal de arbeidscapaciteit in de sector afnemen waarmee ook maatschappelijke opgaven als de energietransitie onder druk komen te staan.

Reactie van de Vakgroep
De Vakgroep ziet de uitval als een sectorprobleem en wil gezamenlijk met de opdrachtgevers zoeken naar structurele oplossingen. Dit betreft met name verminderen tijdsdruk voor oudere werknemers, inzet oudere werknemers als coach voor nieuwe instromers en oplossingen voor de ervaren administratieve lasten.
Daarnaast is het zinvol om te kijken naar bredere mogelijkheden zoals het inzetten van flexibelere planningen. Voorts zoekt de Vakgroep naar mogelijkheden om het vak aantrekkelijk te houden, door de fysieke en mentale belasting bij de werknemers te verminderen. De Vakgroep heeft daarom permanent aandacht voor innovatieve werkmethoden. Succesvolle maatregelen bij actieve bedrijven kunnen hierbij als good practice dienen.

Bouwend Nederland wil het onderzoek verbreden binnen de bouw- en infrasector. Langer en gezond werken is namelijk niet alleen een issue voor de ondergrondse netwerken maar voor de hele sector. Duurzame Inzetbaarheid is onderdeel van het meerjarenprogramma Blijven Investeren in Onderwijs. Samen zullen we gerichte oplossingen moeten bedenken om voldoende arbeidscapaciteit beschikbaar te hebben.

Lees verder:
Het gehele onderzoek is te downloaden via www.eib.nl/eib-publicaties/.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]