hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 22-07-2019



Wissels verwisseld in Zwolle

Bron: ProRail



Bij Zwolle zijn 122 spoordelen en 21 wissels vernieuwd, een gigantisch karwei. Het grote bouwmaterieel is inmiddels weer vertrokken. Tot en met maandag 22 juli werken we nog stevig door aan vernieuwing van bovenleiding, seinen en aansturing. Dinsdag 23 juli rijden de treinen weer.

Hoe verwissel je een wissel?
De sporen en wissels aan de westzijde van station Zwolle waren aan vervanging toe. Alle 122 spoorsecties met 21 wissels liggen er ondertussen in. Wil je zien hoe we de wissels verwisselen? Bekijk het in de video.

Continu 100 mensen
Projectleider Dick Firing van VolkerRail: "Bij het vervangen van de sporen komt heel veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan de treinbeveiliging, bovenleiding, kabels en leidingen, wisselverwarming, energievoorzieningen, enzovoort. Er lopen hier per dienst van 8 uur continu ongeveer honderd mensen rond. En dan heb ik het alleen over het werk dat hier zichtbaar is, we voeren daarnaast ook bijvoorbeeld in het relaishuis wijzigingen door." In totaal draait het project op meer dan 7500 diensten.

Handwerk
Dick: "Je ziet tijdens zo'n buitendienststelling heel veel grote machines. Maar er is ook heel veel handwerk. Zo worden de kabels voor het aansturen van de wissels handmatig vastgemaakt. Ook bij het vastmaken van de bovenleiding komt veel handwerk kijken. Wat dat betreft komt alles hier samen, van groot tot klein. En alles is belangrijk, anders rijdt dinsdag die trein niet."

Aluminium in plaats van koper
"Nog een leuk weetje is dat in retourkabels nu aluminium zit in plaats van koper. Koper wordt snel gejat, aluminium niet. En het scheelt ook nog heel veel kilo's om te sjouwen." Voor ProRail is dit een van de manieren om treinhinder te voorkomen. Koperdiefstal leidde in het verleden regelmatig tot noodzakelijke spoedreparaties.

Zwolle verbetert
Er staan nog meer werkzaamheden op de rol, om Zwolle als tweede spoorknooppunt van Nederland klaar te maken voor de toekomst. Eerst gaan we verder met het opstelterrein, dat vlakbij het station ligt. In 2020 is de westkant van het station dan helemaal klaar. Dan gaan we volop aan de slag met de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte. Dit doen we om ervoor te zorgen dat er meer treinen kunnen rijden en om aansluitingen verbeteren.


Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]