hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 22-07-2019



Wissels verwisseld in Zwolle

Bron: ProRail



Bij Zwolle zijn 122 spoordelen en 21 wissels vernieuwd, een gigantisch karwei. Het grote bouwmaterieel is inmiddels weer vertrokken. Tot en met maandag 22 juli werken we nog stevig door aan vernieuwing van bovenleiding, seinen en aansturing. Dinsdag 23 juli rijden de treinen weer.

Hoe verwissel je een wissel?
De sporen en wissels aan de westzijde van station Zwolle waren aan vervanging toe. Alle 122 spoorsecties met 21 wissels liggen er ondertussen in. Wil je zien hoe we de wissels verwisselen? Bekijk het in de video.

Continu 100 mensen
Projectleider Dick Firing van VolkerRail: "Bij het vervangen van de sporen komt heel veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan de treinbeveiliging, bovenleiding, kabels en leidingen, wisselverwarming, energievoorzieningen, enzovoort. Er lopen hier per dienst van 8 uur continu ongeveer honderd mensen rond. En dan heb ik het alleen over het werk dat hier zichtbaar is, we voeren daarnaast ook bijvoorbeeld in het relaishuis wijzigingen door." In totaal draait het project op meer dan 7500 diensten.

Handwerk
Dick: "Je ziet tijdens zo'n buitendienststelling heel veel grote machines. Maar er is ook heel veel handwerk. Zo worden de kabels voor het aansturen van de wissels handmatig vastgemaakt. Ook bij het vastmaken van de bovenleiding komt veel handwerk kijken. Wat dat betreft komt alles hier samen, van groot tot klein. En alles is belangrijk, anders rijdt dinsdag die trein niet."

Aluminium in plaats van koper
"Nog een leuk weetje is dat in retourkabels nu aluminium zit in plaats van koper. Koper wordt snel gejat, aluminium niet. En het scheelt ook nog heel veel kilo's om te sjouwen." Voor ProRail is dit een van de manieren om treinhinder te voorkomen. Koperdiefstal leidde in het verleden regelmatig tot noodzakelijke spoedreparaties.

Zwolle verbetert
Er staan nog meer werkzaamheden op de rol, om Zwolle als tweede spoorknooppunt van Nederland klaar te maken voor de toekomst. Eerst gaan we verder met het opstelterrein, dat vlakbij het station ligt. In 2020 is de westkant van het station dan helemaal klaar. Dan gaan we volop aan de slag met de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte. Dit doen we om ervoor te zorgen dat er meer treinen kunnen rijden en om aansluitingen verbeteren.


Deel dit artikel:                   





Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht


[Banners]