hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-07-2019



Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum

Bron: ProRail



Van zaterdag 3 augustus tot en met zondag 25 augustus vernieuwt ProRail het spoor rond Naarden-Bussum. We gaan ook aan de slag bij Weesp. Alles om het spoor in topconditie te houden. Reizigers opgelet: gedurende 23 dagen is beperkt tot geen treinverkeer mogelijk. Het beste advies: check de Reisplanner vóór vertrek.

Forse impact op treinverkeer
Honderden mensen gaan ruim drie weken dag en nacht aan de slag in het Gooi. Het spoor, de seinen en de bovenleiding worden vernieuwd. Twee overwegen worden smaller gemaakt. Een groot aantal wissels wordt verwijderd en er komen twee nieuwe wissels bij. Het station wordt beter ingericht en toegankelijker gemaakt. We bouwen bovendien een nieuwe onderdoorgang bij het Naardermeer, heel handig voor wandelaars en fietsers. Voor dieren komen er nieuwe faunapassages, zodat ook zij het spoor veilig kunnen oversteken. Vanaf 14 augustus gaan we bij Weesp elf wissels vernieuwen. Alles bij elkaar een beste klus met een forse impact op het treinverkeer. Kijk hier naar een animatie over de werkzaamheden.

Check de Reisplanner!
Van zaterdag 3 augusus tot en met zondag 25 augustus kunnen er geen treinen rijden tussen Hilversum/Bussum-Zuid en Weesp, en een beperkte periode ook geen of minder treinen tussen Weesp en Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid als ook Weesp en Almere/Amersfoort. Van woensdag 14 tot en met vrijdag 22 augustus werken we ook aan het spoor bij Weesp en kunnen er geen tot zeer beperkt treinen rijden tussen Weesp en Amsterdam Centraal. De werkzaamheden hebben gevolgen voor reizigers tussen Schiphol Airport/Amsterdam Centraal-Amersfoort/Lelystad. Reizigers moeten rekening houden met vervangende NS-bussen, omreizen en 15 tot 45 minuten extra reistijd. Daarom is het beste advies: voor vertrek, reisplanner check!

Waarom deze werkzaamheden?
Allereerst moet ons drukbereden spoor natuurlijk goed onderhouden worden. En om ruimte te maken voor meer en snellere treinen moet je het spoor zo efficiënt mogelijk inrichten. Na de werkzaamheden bij Naarden-Bussum kunnen treinen harder rijden en dat levert tijdwinst op. De werkzaamheden zijn bewust in de zomervakantie gepland, zodat zo min mogelijk reizigers hinder ondervinden.

Minder sporen en nieuwe wissels
Tussen Bussum-Zuid en het Naardermeer verwijderen we sporen en wissels die niet meer nodig zijn. We vernieuwen de bestaande wissels én vervangen het treinbeveiligingssysteem. Hierdoor is er minder kans op storingen en kunnen treinen beter doorrijden. Een ander voordeel van minder sporen is prettiger oversteken. Bij verschillende overwegen op het traject en bij station Naarden-Bussum, zijn er straks twee sporen in plaats van vijf. Het verkeer is daardoor sneller aan de overkant. De spoorbomen bij de overwegen zijn minder lang dicht.

Station Naarden-Bussum
Het monumentale station Naarden-Bussum maken we beter toegankelijk. Doordat het emplacement verdwijnt en het aantal sporen wordt teruggebracht van vijf naar twee, is er ruimte om aan de westkant een nieuwe toegang tot het station te maken. Zo kunnen reizigers makkelijker en sneller de perrons of de uitgangen bereiken. We zorgen er ook voor dat er bij de nieuwe ingang voldoende plek is om fietsen neer te zetten.

Ruimere spoorboog tussen Naarden-Bussum en Naardermeer
De spoorboog tussen het Naardermeer en station Naarden-Bussum maken we ruimer. Hierdoor hoeven treinen niet langer af te remmen; ze kunnen dan sneller rijden, en er kunnen méér treinen rijden. Net als op andere trajecten rijden zij straks ten noorden van station Naarden-Bussum 130 kilometer per uur. Hiervoor passen we ook de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem aan.

Veilige onderdoorgang Naardermeer
We maken een onderdoorgang bij de Karnemelksloot in Naarden. Deze 'Voormeerpassage' verbindt de recreatiegebieden die aan beide zijden naast de spoorlijn liggen. Fietsers en wandelaars kunnen het bekende 'rondje Naardermeer' dan afmaken zonder dat zij door de woonwijk heen moeten. Onder het spoor in het Naardermeer leggen we een aantal nieuwe faunapassages aan, zodat dieren ook veilig kunnen oversteken. Dat doen we in opdracht van de provincie Noord-Holland en Natuurmonumenten. Klik hier voor een toelichting van boswachter Hanne Tersmette.

Imponerende cijfers
Honderden mensen werken dag en nacht aan de spoorvernieuwing rond Naarden-Bussum. Hier nog wat getallen:

• 20.000 ton spoorgrind (ballast)
• 7 kilometer bovenleidingsdraad
• 3,5 kilometer spoorstaven
• 243 kilometer kabel
• 1 nieuw relaishuis plaatsen
• 3 relaishuizen weghalen
• 18 wissels verwijderen
• 2 nieuwe wissels aanleggen


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting


[Banners]