hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 13-08-2019



Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk

Bron: ProRail



Het is goed mogelijk via beeldherkenning sneller en veiliger defecten aan het spoor te signaleren dan met de handmatige inspecties die we nu nog toepassen. Een proef met de analyse van miljoenen foto's via speciale algoritmes laat zien dat we met deze methode een juistheid van bijna honderd procent halen.

Als de verwachtingen uitkomen, gaat het spoorvervoer de komende jaren sterk groeien. Het spoor zelf gaat dan ook harder slijten. En omdat het drukker wordt op het spoor, zal een defect onderdeel sneller voor stagnatie in het systeem. Ook hebben we door intensiever gebruik steeds minder gelegenheid om het spoor handmatig te inspecteren. Redenen genoeg om naar een goed alternatief te zoeken.

Meer dan 99 procent juistheid
Automatische beeldherkennning lijkt een kansrijke optie. De afgelopen maanden hebben we daar een proef mee gedaan. Op basis van deze test verwachten we dat we zonder handmatig werk alle visueel te detecteren componenten via foto's automatisch op orde te kunnen brengen in onze informatiesystemen. De eerste resultaten zijn hoopgevend, met percentages boven de 99 procent juistheid.

250 miljoen foto's
Door ongeveer 250 miljoen foto's per jaar te analyseren via nieuwe data science methoden, zijn we in staat om veranderingen zoals defecten automatisch op te sporen. Zo kunnen we in korte tijd vele kilometers spoor beoordelen. Zelfs de kleinste haarscheurtjes kunnen we op deze manier registreren en analyseren.

We ontwikkelen steeds meer algoritmes om uit grote reeksen beelden automatisch relevante informatie te herkennen. Inmiddels zijn we in staat om de lasverbindingen tussen de spoorstaven te herkennen en we hebben aangetoond dat dit ook voor dwarsliggers mogelijk is. Ondertussen werken we aan een algoritme om defecten in de spoorstaven zelf te herkennen.

Beter plannen
Door de nieuwe manier van inspecteren kunnen we beter bepalen wanneer onderhoud nodig is en wat er dan precies moet gebeuren. Door de grote hoeveelheid beelden kunnen we bovendien beter zien hoe defecten veranderen door de tijd heen en of dat volgens verwachting verloopt. Zo krijgen we meer grip op de (slijtage van) onderdelen van ons spoorsysteem, preventief handelen en daardoor hinder voorkomen.

Voorbereid en veiliger
Een bijkomend voordeel van automatische beeldherkenning is dat het werken voor spoormedewerkers veiliger wordt. Zij hoeven immers de zevenduizend kilometer spoor in Nederland niet meer te inspecteren langs de baan, maar kunnen dat straks doen met behulp van de data-analyses.


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht


[Banners]