hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-09-2019



Kustonderhoud Callantsoog van start




Strand toegankelijk, werkgebied verboden terrein

Rijkswaterstaat voert vanaf 9 september 2019 kustonderhoud uit bij Callantsoog. Door het aanbrengen van ruim 400.000 kubieke meter zand op het strand houden we de kust van Callantsoog op zijn plaats. Zo blijft het achterland goed beschermd tegen de zee. De werkzaamheden duren naar verwachting tot medio oktober 2019.

Een baggerschip brengt het zand aan tussen strandpaal 12 ten noorden van strandpaviljoen De Stern en strandpaal 14 ten zuiden van strandpaviljoen De Strandtent. Het schip zuigt het benodigde zand circa 10 kilometer uit de kust op van de zeebodem en perst het vervolgens via een pijpleiding naar het strand. Bulldozers verdelen het zand over het strand en wind en water zorgen voor de verdere verspreiding in het kustgebied.

Werkterrein verboden gebied, strand blijft toegankelijk
Tijdens de werkzaamheden blijven het strand en de zee toegankelijk voor bezoekers. Het deel van het strand waar wordt gewerkt, is echter verboden gebied vanwege het gevaar van drijfzand en rondrijdende bulldozers en shovels. Watersporters moeten een veilige afstand tot het baggerschip houden van minimaal 300 meter.

Onder water of op het strand
In 2017 heeft Rijkswaterstaat bij Callantsoog 1 miljoen kubieke meter zand onder water aangebracht en 400.000 kubieke meter op het strand. Het nieuwe zand onder water zal naar verwachting na aanbrengen pas na een aantal jaren zichtbaar effect hebben. Om de kustlijn van Callantsoog op zijn plek te houden, is daarom nu een herhaling van de strandsuppletie uit 2017 nodig.

Noodzaak kustonderhoud
Samen met de waterschappen onderhoudt Rijkswaterstaat de Nederlandse kust. De duinen en stranden zijn onze belangrijkste bescherming tegen de zee. Door de wind, golfslag en stroming verdwijnt er in Nederland echter meer zand dan dat er wordt aangevoerd. Ook verliezen de stranden en duinen terrein door de stijgende zeespiegel en bodemdaling. Daarom zorgen we sinds 1990 voor de veiligheid van het achterland door de kustlijn en duinen op hun plaats te houden. Dat doen we door zand onder water of op het strand te spuiten. Daar waar het kan kiezen we voor zand onder water. Dat heeft een langduriger effect, is meestal goedkoper en geeft minder overlast voor strandbezoekers. Het water brengt een deel van het zand naar het strand en de wind verspreidt het verder richting de duinen. Daar waar het moet brengen we zand op het strand aan. Het achterland is beschermd tegen het water als er voldoende zand in het gebied is: onder water, op het strand en in de duinen. Jaarlijks gebruiken we voor de gehele Nederlandse kust gemiddeld 12 miljoen kubieke meter zand. Dit is vergelijkbaar met acht keer De Kuip tot de rand toe gevuld met zand.


Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]