hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-09-2019



Kabinet onderzoekt opties financiering investeringsagenda TenneT




De investeringsagenda van TenneT, de beheerder van het elektriciteitsnet in Nederland en voor een deel in Duitsland, is de afgelopen jaren vanwege de energietransitie fors gegroeid. De investeringsagenda bedraagt €35 miljard in de periode 2019-2028. TenneT heeft daarom extra eigen vermogen nodig. Het gaat om een financiering van €4,75 mld. Het kabinet heeft in de ministerraad een aantal voorwaarden vastgesteld waaraan deze financiering moet voldoen.

Zo moeten de publieke belangen voor de Nederlandse energieconsument - betaalbaarheid, leveringszekerheid en duurzaamheid - worden geborgd en moet Nederland zeggenschap houden over de investeringen in eigen land. Het kabinet zal in de komende maanden verschillende opties voor de financiering onderzoeken.

Hierbij valt onder meer te denken aan een kapitaalstorting door de Nederlandse staat, de (deel)verkoop van TenneT aan een private partij of een vorm van samenwerking met de Duitse staat. De Tweede Kamer wordt medio 2020 verder geïnformeerd over de stand van zaken.

Het extra eigen vermogen is nodig om de kredietwaardigheid op peil te houden en zo de financiële continuïteit te waarborgen. Als TenneT geen extra eigen vermogen krijgt, dan is de hoogspanningsnetbeheerder op termijn onvoldoende in staat om wettelijk verplichte investeringen te financieren.

TenneT is honderd procent eigendom van de Staat, maar sinds 2010 ook beheerder van een deel van het Duitse hoogspanningsnet. Hoewel TenneT haar investeringen terugverdient via de Nederlandse en Duitse energietarieven, moet TenneT deze investeringen wel vooruitbetalen. Naast het vreemd vermogen dat TenneT aantrekt, heeft TenneT daarom de financiering van 4,75 miljard euro nodig.


Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]