hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2019



Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden




Het kabinetsplan voor een fonds om onder meer te investeren in infrastructuur stemt TLN hoopvol. Maar haast is geboden: het is nog onduidelijk wanneer het fonds start, hoeveel geld er in het fonds komt en of dat voldoende is om Nederland mobiel te houden.

​​​Het kabinet maakte in Troonrede en Miljoenennota bekend dat het een investeringsfonds opricht. Het is nog onduidelijk hoeveel geld er in dat fonds komt en wanneer dat geld precies beschikbaar komt. Dat maakt het kabinet begin 2020 duidelijk. Wel is al bekend dat het geld gereserveerd wordt voor kennisontwikkeling, innovatie en infrastructuur.​

'Mooie eerste stap'
'Hartstikke mooi dat het kabinet ziet dat we echt meer moeten doen aan onze infrastructuur, om Nederland mobiel te houden', zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. 'En dat het bereid is daar geld voor beschikbaar te maken. Dit is een belangrijke stap. Maar ik vind het wel jammer om te zien dat het plan nog niet concreet is. Ik had graag vandaag gehoord wanneer het fonds van start gaat en hoeveel geld er beschikbaar komt voor infrastructuur. Want om te voorkomen dat we met z'n allen vast komen te staan - op de weg, in de trein, in de Randstad en daarbuiten - moet er echt op korte termijn veel gebeuren. We hebben elk jaar 3 miljard euro extra nodig voor infrastructuur, tot 2040, om precies te zijn.'

Het gaat dan om 3 miljard euro, bovenop het standaard budget dat er elk jaar is voor infrastructuur. Dat berekende de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van partijen in mobiliteit, waaronder TLN, maar ook de ANWB, de NS, gemeentelijke OV-bedrijven en RAI Vereniging. In juni presenteerde die alliantie het Deltaplan 2030: hoog tijd voor mobiliteit, waarin de partijen uitleggen wat er precies nodig is.

​De gevraagde 3 miljard euro extra moet worden gezien in het licht van de constatering van de Raad van State in zijn advies aan de regering, dat het aandeel van de investeringen in infrastructuur sinds eind jaren 60 van de vorige eeuw drastisch is gedaald. In 1969 werd nog 6 procent van het BNP aan infrastructuur uitgegeven. Nu is dat nog zo'n 1,3 procent.​

Ook investeren in spoor en binnenvaart
Die 3 miljard euro zou wat TLN en de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie beslist niet alleen op moeten gaan aan uitbreiding en verbetering van de wegen in Nederland. 'Nee, we moeten investeren in álle infrastructuur. Van wegen tot spoor en vaarwegen. Tussen steden, havens en industrieterreinen. Maar ook bínnen steden. Zowel in goederenvervoer als in personenvervoer.' Natuurlijk gaat het TLN en zijn achterban om het goederenvervoer en blijft de weg de belangrijkste infrastructuur voor de leden van TLN. 'Maar als we door investeringen in openbaar vervoer en bijvoorbeeld goederenvervoer over het water ruimte kunnen creëren op de wegen, kan iedereen lekker doorrijden', zegt Post. 'En dat scheelt onze leden en de hele BV Nederland geld, heel veel geld. Stilstaande vrachtwagens door files kosten Nederland ruim 1 miljard euro per jaar, en dat wordt elk jaar meer. Met de juiste investeringen in infrastructuur kunnen we die trend stoppen, en zelfs omdraaien.'

TLN gaat graag, samen met de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie, in gesprek met het kabinet om te komen tot meer en de juiste investeringen in Nederlands infrastructuur.


Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]