hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 05-11-2019



Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost

Bron: ProRail



Spoorgoederenvervoerders kunnen nog altijd geen goederenwagons met gevaarlijke stoffen rangeren (samenstellen) op het Rotterdamse emplacement Waalhaven-Zuid. ProRail heeft de op vrijdag 1 november gehouden test van een tijdelijk bluswatersysteem vroegtijdig afgebroken.

Het tijdelijke bluswatersysteem betreft een drie kilometer lange brandslang naar een waterbassin in de buurt. De slang bestaat uit meerdere delen die middels koppelingen aan elkaar verbonden zijn. Halverwege de test schoot een van de koppelingen los. Hierdoor heeft ProRail de proef voortijdig moeten afblazen. De komende dagen wordt de oorzaak onderzocht van het losschieten van de koppeling en welke maatregelen we moeten nemen om dat voortaan te voorkomen.

Te weinig bluswater
Het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven-Zuid werd in september stilgelegd. Tijdens een test op vrijdag 13 september bleek dat er te weinig bluswater was, dat het water niet ver genoeg reikte bij brandbestrijding en dat het te lang duurde voor de brandweer kon gaan blussen. Hierdoor zouden brandweerlieden en incidentenbestrijders van ProRail te dicht bij een eventuele vuurhaard moeten komen om deze te blussen. Daarop legde ProRail het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven Zuid stil.

Permanente oplossing
ProRail werkt ook aan een permanente oplossing om de bluscapaciteit te verbeteren. Daarvoor slaan we waterputten. Die zijn begin 2020 klaar.

Hinder voor vervoerders
Het spoorgoederenvervoer ondervindt hinder van de ontstane situatie. We werken hard aan zowel de tijdelijke als de permanente oplossing, zodat onze klanten weer in staat zijn om te rangeren met gevaarlijke stoffen. Doorgaand treinverkeer ondervindt geen hinder.


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht


[Banners]