hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-11-2019



Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn




Er komt een onderzoek naar de potentie van de Lelylijn. De ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Stientje van Veldhoven (Milieu en wonen) en een delegatie van noordelijke bestuurders hebben dat woensdag afgesproken.

-Het besluit is genomen met het oog op de ambitie om de reistijd tussen Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Het Rijk, de regio's Noord- en Oost-Nederland en de Noordelijke Randstad delen die ambitie. Het standpunt van de regio is dat dit voor 2030 minstens 30 minuten reistijdwinst moet opleveren.

Nationaal belang
Het onderzoek zal verschillende mogelijkheden in kaart brengen. Ook de Lelylijn. Gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder is blij dat ook de ministers dit steunen. 'Fryslân is ervan overtuigd dat deze spoorlijn de Randstad én de regio belangrijke voordelen zal opleveren. Het gaat om nationale belangen. Denk alleen al aan de arbeidsmarkt, wonen en duurzaamheid', zegt de gedeputeerde. 'De Lelylijn moet onderdeel worden van de landelijke visie op modern openbaar vervoer in 2040.'

Tegelijk blijft de provincie Fryslân zich onverminderd inzetten voor substantiële versnelling van de treinreis over bestaand spoor op het traject Noorden-Zwolle-Randstad. ProRail en NS hebben samen al een quick-scan uitgevoerd naar de kansen op versnelling. 'De quick-scan laat zien dat daar zeer forse maatregelen en investeringen voor nodig zijn', zegt Fokkens-Kelder. Dit vergt nader onderzoek.

Snellere treinen
Nieuw is ook dat de NS vanaf 2023 snellere treinen wil inzetten naar het Noorden. In het overleg met de minister zijn nog meer afspraken voor Fryslân gemaakt. Het Rijk financiert bijna de helft van de kosten van snelfietsroutes Leeuwarden-Heerenveen en Ureterp-Drachten. Het onderzoek naar het Spooraquaduct Van Harinxmakanaal gaat verder. De uitkomsten van haalbaarheidsonderzoeken naar vervanging van bruggen over het Prinses-Margrietkanaal bij Spannenburg, Oude Schouw, Uitwellingerga, Schuilenburg en Kootstertille worden najaar 2020 verwacht.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht


[Banners]