hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-12-2019



Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel

Bron: ProRail



Goederentreinen tussen Meteren en Boxtel gaan vanaf 23 december langzamer rijden in de nacht. Dit doen ze bij wijze van proef, om te meten wat het effect is van langzamer rijden op trillingen die omwonenden van het spoor ervaren.

Tussen 1.00 uur en 5.00 uur gaan treinen langzamer rijden. De proefperiode, die tot half februari duurt, maakt onderdeel uit van een bredere aanpak vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en spoorbeheerder Prorail om hinder voor omwonenden van het spoor te beperken.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): 'Het wordt steeds drukker op ons spoor. Dit is een mooie ontwikkeling, maar natuurlijk verliezen we de belangen van omwonenden niet uit het oog. Met deze proef krijgen we meer inzicht in de hoeveelheid trillingen die passerende goederentreinen met verschillende snelheden veroorzaken.'

Omwonenden van het spoor op verschillende plekken in ons land ervaren hinder door geluid en trillingen van passerende treinen. Voor geluid gelden wettelijke grenzen, voor trillingen is zo'n wettelijk kader er nog niet. Dit komt omdat trillingen en de mate van hinder die ze veroorzaken, complexer vast te stellen zijn dan geluidsoverlast. Voor een succesvolle aanpak hiervan is meer kennis nodig. Deze proef is een van de manieren om tot die benodigde kennis te komen.

60 kilometer per uur
Goederentreinen rijden in de proefperiode niet harder dan 60 kilometer per uur. De andere treinen rijden de op het traject gebruikelijke snelheid van 80 tot 95 km per uur. Daarnaast gaat er een speciale testtrein rijden. Deze bestaat uit goederenwagons met verschillende belastingen. De testtrein voert een reeks ritten uit met wisselende snelheden van 40, 60 en 95 km per uur.

Minister Van Veldhoven sprak tijdens een bezoek dat zij vorig jaar aan Den Bosch en Vught bracht met omwonenden van het spoor die overlast ervaren door langsrijdende treinen. Zij zegde deze omwonenden toen toe te onderzoeken of en hoe langzamer rijdende goederentreinen 's nachts kunnen zorgen voor minder overlast. Naast de effecten voor omwonenden, brengt ProRail ook in kaart welke kosten langzamer rijden voor verladers en vervoerders met zich meebrengt. Ook wordt gekeken naar gevolgen voor de beschikbare capaciteit op het spoor. ProRail rapporteert de meetresultaten aan het ministerie van IenW. Deze zullen ook worden besproken met omwonenden en vervoerders. In de loop van 2020 worden de hieruit getrokken conclusies verwacht.


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht


[Banners]