hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-02-2020



Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar

Bron: ProRail



Wat te doen als door hoge grondwaterstanden wissels gaan storen? Dit probleem kwam naar voren bij de aanleg van de hogesnelheidswissels tussen Zevenaar en de Duitse grens. Door veel regen worden daar de grondwaterstanden onder het spoor te hoog. De wissels werken dan niet goed waardoor minder of geen treinen kunnen rijden. ProRail doet nu een proef waarbij gebruik wordt gemaakt van slimme sensoren om een oplossing te vinden.

Monitoren
Volgens berekeningen van ingenieursbureau Movares is in zo'n twee à drie maanden per jaar van het jaar de grondwaterstand te hoog. Om dat te reguleren, kun je gebruik maken van een sloot of vijver. Daar is echter geen ruimte voor bij Zevenaar. Voor een permanent pompsysteem kan het Waterschap Rijn en IJssel geen vergunning geven omdat het watersysteem ter plaatse al overbelast is.

Duurzame oplossing
Gelukkig is een tijdelijk pompsysteem wel toegestaan. Dat geeft ons de mogelijkheid om bij een normaal waterpeil te zoeken naar een definitieve en duurzame oplossing. We zetten peilbuizen en sensoren in om de aard en omvang van het ontwateringsprobleem vast te stellen. De gegevens die dat oplevert, geeft ons inzicht te krijgen bij welk grondwaterniveau daadwerkelijk storingen aan wissels kunnen optreden. We gaan het grondwaterpeil twee jaar monitoren. Op basis van de resultaten bepalen we de best mogelijke oplossing voor het grondwaterprobleem.

Meer informatie vindt u hier.


Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]