hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2020



Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers

Bron: ProRail



De automatisch bestuurde trein die al een tijd in Groningen wordt getest, gaat woensdag 12 februari voor het eerst rijden met vijftig reizigers aan boord. Een primeur, die voor het eerst in Europa op deze manier plaatsvindt. Tot 17 februari rijden we dagelijks met deze trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, tussen Groningen en Buitenpost.

Uniek onderzoek
De afgelopen maanden voerden we op het spoor tussen Groningen en Buitenpost al diverse ATO-testen uit zonder reizigers. Nu onderzoeken we hoe reizigers het rijden onder ATO vinden. Wat merken ze er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt?
De testen worden uitgevoerd door ProRail, vervoerder Arriva, de provincie Groningen en leverancier Stadler. Voor het werven van reizigers die mee willen testen, plaatsten we oproepjes op de websites en social media van ProRail en Arriva. De ritjes bleken erg populair; na een dag waren alle beschikbare plekken vol. TNO gaat de deelnemers vooraf, tijdens en na de rit bevragen over hun beleving.

Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Daarom moeten de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.

Machinist blijft verantwoordelijk
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt:
• GoA 1: de machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen
• GoA 2: een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk
• GoA 3: de machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen
• GoA 4: er is geen medewerker in de trein en bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

ProRail test ATO op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Meer weten over ATO? Lees hier verder.


Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]