hierbenik2
Boxtel - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-02-2020



Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg

Bron: ProRail



Via onze toezichtcamera's bij overwegen zien we regelmatig slalommende verkeersdeelnemers. Auto's, brommers, fietsers en voetgangers die nog snel even willen oversteken voordat de bomen gesloten zijn. Dit is levensgevaarlijk! Bewaar je slalomgedrag voor de piste en blijf gewoon wachten als de lichten beginnen te knipperen en de bellen gaan rinkelen. En ga pas weer rijden als de rode lichten gedoofd zijn. Er vallen regelmatig doden doordat mensen geen geduld hebben.

Negen doden
In 2019 vielen er negen doden en drie zwaargewonden bij overwegen. Zes doden vielen door het slalommen tussen de bomen door. Ook in 2018 waren dit er zes. In totaal waren er vorig jaar 42 botsingen.

Overwegen opheffen
Anne Zwiers, directeur overwegen bij ProRail: "Ieder ongeval is er één te veel. En zeker als dit door roekeloos gedrag gebeurt. Een ongeval heeft enorm veel impact op familieleden, machinisten, incidentenbestrijders en andere hulpverleners. Ook leveren incidenten bij overwegen veel hinder op voor het treinverkeer. Overwegen passen niet in ons toekomstbeeld. ProRail wil daarom het aantal overwegen verder terugdringen door ze op te heffen en waar het kan, ze te vervangen door een tunnel of een brug. En door mensen te blijven vertellen hoe ze veilig kunnen oversteken."

Boetes
Risicovol gedrag op overwegen is wettelijk verboden. De boete hiervoor kan oplopen tot 240 euro voor een auto of motor. Voor bromfietsers is dit 160 euro, voor fietsers 95 euro en voetgangers betalen 70 euro. Deze regels zijn er voor ieders eigen veiligheid, maar ook om de gevolgen van risicovol gedrag te voorkomen. Want al gaat het allemaal nét goed. Maar ook iedere bijna-aanrijding leidt tot vertraging van het trein-, en vaak ook het wegverkeer. Én tot grote schrik bij de machinist en overige weggebruikers.

Minder overwegen
Nederland telt ruim 2.100 openbare overwegen. Dertig jaar geleden waren dit er nog ruim 3.500. Een groot deel van alle openbare overwegen is momenteel al beveiligd. ProRail wil de komende jaren de openbaar toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen opheffen of beveiligen.


Deel dit artikel:                   





Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht


[Banners]