hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-04-2020



Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht

Bron: ProRail



ProRail heeft dit paasweekend een groot veiligheidsproject op het spoor bij Dordrecht afgerond. Omdat over de Brabantroute veel goederentreinen rijden, had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg met gemeenten en ProRail extra geld uitgetrokken voor aanvullende veiligheidsmaatregelen bij Dordrecht en Zwijndrecht. Het werk hiervoor is nu klaar.

Overbodig geworden wissels
ProRail en aannemer Strukton zijn begin 2017 gestart met de aanleg van een ontsporingsgeleiding. Deze zorgt dat een trein niet volledig ontspoort als hij uit de rails loopt. In de jaren erna zijn onder meer overbodig geworden wissels buiten gebruik genomen en seinen (stoplichten) vernieuwd.

De kleinste risico's nog kleiner
Dit weekend hebben we de laatste werkzaamheden afgerond. De zogeheten flankzonebeveiliging is nu klaar. Dit is een extra beveiliging die het risico op een botsing tussen twee treinen, als er een door rood is gereden, zo klein mogelijk maakt.

Opnieuw gebruiken
Verder heeft Strukton in opdracht van ProRail afgelopen weekend één kruiswissel bij Dordrecht en vier 'normale' wissels aan de kant van Zwijndrecht weggehaald. Een kruiswissel is een combinatie van vier wissels en een kruising. Hierdoor kan een trein in beide richtingen van het ene spoor op het andere komen. Een gedeelte van het kruiswissel gebruikt ProRail opnieuw in een ander project. Hergebruik van spooronderdelen past binnen de ambitie van ProRail om duurzaam te werken.



Samen veilig doorwerken
Bij de werkzaamheden tijdens de coronacrisis volgen de aannemers van ProRail het protocol 'Samen veilig doorwerken' dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de bouw- en technieksector is vastgesteld. ProRail is voortdurend in gesprek met spooraannemers om te kijken hoe de werkzaamheden aan het spoor zoveel mogelijk en zo veilig mogelijk door kunnen gaan. Daarbij kijken we samen naar de inzet van personeel, aanvoer van materieel en de tijdige levering van hygiënische middelen.


Deel dit artikel:                   





NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht


[Banners]