hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-06-2020



Extra geld voor aanpak overwegen spoor




Om de veiligheid op het spoor te garanderen en om in de toekomst meer en snellere treinen te laten rijden, komt er 25 miljoen euro extra beschikbaar voor de aanpak van overwegen. Het grootste deel van dit budget (bijna 15 miljoen) gaat naar het opheffen of beveiligen van onbewaakte overwegen, zo schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Eind 2018 kondigde Van Veldhoven aan dat binnen vijf jaar - dus voor eind 2023 - alle 180 onbewaakte overwegen zijn opgeheven of beveiligd, met als uiteindelijk doel nul slachtoffers door ongevallen bij spoorovergangen. Inmiddels is het werk aan 49 van deze 180 overwegen (bijna 30%) afgerond. Met het extra budget kunnen op korte termijn nog eens 76 onbewaakte overwegen worden aangepakt. In de praktijk gebeurt dat onder andere door de aanleg van een alternatieve ontsluitingsweg. Het totale budget voor de aanpak van de 180 onbeveiligde overwegen komt met het extra geld op ruim 80 miljoen euro.

Naast de 15 miljoen euro voor de onbewaakte overwegen trekt Van Veldhoven ook 10 miljoen euro extra uit voor de aanpak van bewaakte overwegen. De afgelopen jaren zijn vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) 25 bewaakte overwegen beter beveiligd of verbeterd met specifieke maatregelen. De extra 10 miljoen, bovenop het al eerder beschikbaar gestelde budget van 220 miljoen euro, biedt ruimte voor nieuwe aanvragen van gemeentes.

Nederland behoort tot de top 3 van Europa als het gaat om spoorveiligheid. Om de veiligheid verder te verbeteren en om tragische ongevallen zoals onlangs in Hooghalen te voorkomen is continue inzet van alle betrokken partijen nodig. De staatssecretaris doet daarbij een beroep op provincies, gemeenten, landeigenaren en spoorbeheerder ProRail. Daarnaast gaat ProRail in kaart brengen welk budget nodig is om ook in de toekomst de overwegenaanpak voort te zetten.

Door de inzet vanuit het Rijk, ProRail en decentrale overheden zijn Nederlandse overwegen de afgelopen jaren veiliger geworden. Zo nam sinds 2000 het aantal slachtoffers van ongevallen op overwegen af met 70%. Verschillende kabinetten investeerden door de jaren heen zo'n 680 miljoen euro in overwegveiligheid.


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting


[Banners]