Weblogposting | Datum: 01-06-2016


Veel ongebruikte potentie op het spoor

Door: NIB



Carlo van de Weijer is directeur Strategic Area Smart Mobility aan de TU in Eindhoven een geeft op de Dag van de Rail 2016 zijn visie over de vorderingen op het gebied van spoor sinds zijn lezing 'De mobiliteit ontwricht' op de Dag van de Rail in 2015.

Asfalt-grap
Van de Weijer heeft veel reacties ontvangen op zijn lezing vorig jaar. 'Met een achtergrond in de automotive industrie verbaas ik me over menig aspect in de treinwereld zoals de enorme tijdmarges de nu tussen treinen wordt aangehouden, ook al heb ik begrip voor de ontstaansgescheidenis. Maar de corridorcapaciteit van het spoor wordt door deze beperkingen ver onder het maximaal haalbare gehouden.' Volgens Carlo van de Weijer komt deze zelfs in de buurt van die van een rijstrook op een snelweg en zelfs flink onder die van een doelgroepstrook voor lijnbussen.

'Mijn 'grap' tijdens de Dag van de Rail in 2015 waarin ik stelde dat met de huidige trends in automotive technologie het asfalteren van het spoor een economisch verstandige, maar door het voortschrijden van de techniek misschien ook duurzame optie is, is daardoor onbedoeld een eigen leven gaan leiden.' vertelt Van de Weijer.

Toch denkt hij dat er ook een optie is dat een dergelijk systeem het railvervoer kan versterken omdat voorheen onhaalbare infrastructuurplannen hierdoor haalbaar zouden kunnen worden en het OV netwerk in zijn geheel daarmee een verbeteringsslag kan ondergaan.

Ontwrichting rail-mobiliteit
Carlo van de Weijer twijfelt er niet aan dat de rail-mobiliteit op korte termijn ontwricht wordt. 'Je ziet het internationaal al gebeuren door openstelling van concessies voor stad-stad vervoer in Duitsland en Frankrijk, en de snelle opkomst van diensten als BlaBlacar die vooral de hogesnelheidslijnen in Frankrijk al ontwrichten. Dus er is weinig reden om te twijfelen dat deze ontwrichting al snel komt.'

Kansen in de railsector
De railsector is volgens Van de Weijer nog geen verloren zaak. 'Er ligt ontzettend veel ongebruikte potentie in de rail als je kijkt hoe weinig effectief het spoor nu gebruikt wordt.' Hij stelt dat er een algemeen streven zou moeten zijn naar techniek die de flexibiliteit van de inzet van het spoor vergroot en de slimheid van het spoor naar de voertuigen verplaatst. Dan worden oplossingen altijd schaalbaarder en daardoor sneller te implementeren volgens hem.

'Wat dat betreft is er veel te leren van de automotive industrie waar de verschuiving van slimheid van de infrastructuur naar de auto al in volle gang is.'

Dag van de Rail 2016
De klant staat centraal. Samenwerking tussen streekvervoer, hoofdrailnet en regionaal stadsvervoer is van cruciaal belang. Gedurende deze dag gaat u samen met tafelleiders en vakgenotenkennis er ervaringen delen, discussiëren, oplossingen genereren en nieuwe ideeën opdoen. Inspiratie en praktijk zijn hierbij gegarandeerd.

Klik hier voor aanmelden en meer informatie over de Dag van de Rail 2016


Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht








[Banners]