Weblogposting | Datum: 01-06-2016


Veel ongebruikte potentie op het spoor

Door: NIB



Carlo van de Weijer is directeur Strategic Area Smart Mobility aan de TU in Eindhoven een geeft op de Dag van de Rail 2016 zijn visie over de vorderingen op het gebied van spoor sinds zijn lezing 'De mobiliteit ontwricht' op de Dag van de Rail in 2015.

Asfalt-grap
Van de Weijer heeft veel reacties ontvangen op zijn lezing vorig jaar. 'Met een achtergrond in de automotive industrie verbaas ik me over menig aspect in de treinwereld zoals de enorme tijdmarges de nu tussen treinen wordt aangehouden, ook al heb ik begrip voor de ontstaansgescheidenis. Maar de corridorcapaciteit van het spoor wordt door deze beperkingen ver onder het maximaal haalbare gehouden.' Volgens Carlo van de Weijer komt deze zelfs in de buurt van die van een rijstrook op een snelweg en zelfs flink onder die van een doelgroepstrook voor lijnbussen.

'Mijn 'grap' tijdens de Dag van de Rail in 2015 waarin ik stelde dat met de huidige trends in automotive technologie het asfalteren van het spoor een economisch verstandige, maar door het voortschrijden van de techniek misschien ook duurzame optie is, is daardoor onbedoeld een eigen leven gaan leiden.' vertelt Van de Weijer.

Toch denkt hij dat er ook een optie is dat een dergelijk systeem het railvervoer kan versterken omdat voorheen onhaalbare infrastructuurplannen hierdoor haalbaar zouden kunnen worden en het OV netwerk in zijn geheel daarmee een verbeteringsslag kan ondergaan.

Ontwrichting rail-mobiliteit
Carlo van de Weijer twijfelt er niet aan dat de rail-mobiliteit op korte termijn ontwricht wordt. 'Je ziet het internationaal al gebeuren door openstelling van concessies voor stad-stad vervoer in Duitsland en Frankrijk, en de snelle opkomst van diensten als BlaBlacar die vooral de hogesnelheidslijnen in Frankrijk al ontwrichten. Dus er is weinig reden om te twijfelen dat deze ontwrichting al snel komt.'

Kansen in de railsector
De railsector is volgens Van de Weijer nog geen verloren zaak. 'Er ligt ontzettend veel ongebruikte potentie in de rail als je kijkt hoe weinig effectief het spoor nu gebruikt wordt.' Hij stelt dat er een algemeen streven zou moeten zijn naar techniek die de flexibiliteit van de inzet van het spoor vergroot en de slimheid van het spoor naar de voertuigen verplaatst. Dan worden oplossingen altijd schaalbaarder en daardoor sneller te implementeren volgens hem.

'Wat dat betreft is er veel te leren van de automotive industrie waar de verschuiving van slimheid van de infrastructuur naar de auto al in volle gang is.'

Dag van de Rail 2016
De klant staat centraal. Samenwerking tussen streekvervoer, hoofdrailnet en regionaal stadsvervoer is van cruciaal belang. Gedurende deze dag gaat u samen met tafelleiders en vakgenotenkennis er ervaringen delen, discussiëren, oplossingen genereren en nieuwe ideeën opdoen. Inspiratie en praktijk zijn hierbij gegarandeerd.

Klik hier voor aanmelden en meer informatie over de Dag van de Rail 2016


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]