Weblogposting | Datum: 01-06-2016


Veel ongebruikte potentie op het spoor

Door: NIB



Carlo van de Weijer is directeur Strategic Area Smart Mobility aan de TU in Eindhoven een geeft op de Dag van de Rail 2016 zijn visie over de vorderingen op het gebied van spoor sinds zijn lezing 'De mobiliteit ontwricht' op de Dag van de Rail in 2015.

Asfalt-grap
Van de Weijer heeft veel reacties ontvangen op zijn lezing vorig jaar. 'Met een achtergrond in de automotive industrie verbaas ik me over menig aspect in de treinwereld zoals de enorme tijdmarges de nu tussen treinen wordt aangehouden, ook al heb ik begrip voor de ontstaansgescheidenis. Maar de corridorcapaciteit van het spoor wordt door deze beperkingen ver onder het maximaal haalbare gehouden.' Volgens Carlo van de Weijer komt deze zelfs in de buurt van die van een rijstrook op een snelweg en zelfs flink onder die van een doelgroepstrook voor lijnbussen.

'Mijn 'grap' tijdens de Dag van de Rail in 2015 waarin ik stelde dat met de huidige trends in automotive technologie het asfalteren van het spoor een economisch verstandige, maar door het voortschrijden van de techniek misschien ook duurzame optie is, is daardoor onbedoeld een eigen leven gaan leiden.' vertelt Van de Weijer.

Toch denkt hij dat er ook een optie is dat een dergelijk systeem het railvervoer kan versterken omdat voorheen onhaalbare infrastructuurplannen hierdoor haalbaar zouden kunnen worden en het OV netwerk in zijn geheel daarmee een verbeteringsslag kan ondergaan.

Ontwrichting rail-mobiliteit
Carlo van de Weijer twijfelt er niet aan dat de rail-mobiliteit op korte termijn ontwricht wordt. 'Je ziet het internationaal al gebeuren door openstelling van concessies voor stad-stad vervoer in Duitsland en Frankrijk, en de snelle opkomst van diensten als BlaBlacar die vooral de hogesnelheidslijnen in Frankrijk al ontwrichten. Dus er is weinig reden om te twijfelen dat deze ontwrichting al snel komt.'

Kansen in de railsector
De railsector is volgens Van de Weijer nog geen verloren zaak. 'Er ligt ontzettend veel ongebruikte potentie in de rail als je kijkt hoe weinig effectief het spoor nu gebruikt wordt.' Hij stelt dat er een algemeen streven zou moeten zijn naar techniek die de flexibiliteit van de inzet van het spoor vergroot en de slimheid van het spoor naar de voertuigen verplaatst. Dan worden oplossingen altijd schaalbaarder en daardoor sneller te implementeren volgens hem.

'Wat dat betreft is er veel te leren van de automotive industrie waar de verschuiving van slimheid van de infrastructuur naar de auto al in volle gang is.'

Dag van de Rail 2016
De klant staat centraal. Samenwerking tussen streekvervoer, hoofdrailnet en regionaal stadsvervoer is van cruciaal belang. Gedurende deze dag gaat u samen met tafelleiders en vakgenotenkennis er ervaringen delen, discussiëren, oplossingen genereren en nieuwe ideeën opdoen. Inspiratie en praktijk zijn hierbij gegarandeerd.

Klik hier voor aanmelden en meer informatie over de Dag van de Rail 2016


Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]