Weblogposting | Datum: 01-06-2016


Veel ongebruikte potentie op het spoor

Door: NIB



Carlo van de Weijer is directeur Strategic Area Smart Mobility aan de TU in Eindhoven een geeft op de Dag van de Rail 2016 zijn visie over de vorderingen op het gebied van spoor sinds zijn lezing 'De mobiliteit ontwricht' op de Dag van de Rail in 2015.

Asfalt-grap
Van de Weijer heeft veel reacties ontvangen op zijn lezing vorig jaar. 'Met een achtergrond in de automotive industrie verbaas ik me over menig aspect in de treinwereld zoals de enorme tijdmarges de nu tussen treinen wordt aangehouden, ook al heb ik begrip voor de ontstaansgescheidenis. Maar de corridorcapaciteit van het spoor wordt door deze beperkingen ver onder het maximaal haalbare gehouden.' Volgens Carlo van de Weijer komt deze zelfs in de buurt van die van een rijstrook op een snelweg en zelfs flink onder die van een doelgroepstrook voor lijnbussen.

'Mijn 'grap' tijdens de Dag van de Rail in 2015 waarin ik stelde dat met de huidige trends in automotive technologie het asfalteren van het spoor een economisch verstandige, maar door het voortschrijden van de techniek misschien ook duurzame optie is, is daardoor onbedoeld een eigen leven gaan leiden.' vertelt Van de Weijer.

Toch denkt hij dat er ook een optie is dat een dergelijk systeem het railvervoer kan versterken omdat voorheen onhaalbare infrastructuurplannen hierdoor haalbaar zouden kunnen worden en het OV netwerk in zijn geheel daarmee een verbeteringsslag kan ondergaan.

Ontwrichting rail-mobiliteit
Carlo van de Weijer twijfelt er niet aan dat de rail-mobiliteit op korte termijn ontwricht wordt. 'Je ziet het internationaal al gebeuren door openstelling van concessies voor stad-stad vervoer in Duitsland en Frankrijk, en de snelle opkomst van diensten als BlaBlacar die vooral de hogesnelheidslijnen in Frankrijk al ontwrichten. Dus er is weinig reden om te twijfelen dat deze ontwrichting al snel komt.'

Kansen in de railsector
De railsector is volgens Van de Weijer nog geen verloren zaak. 'Er ligt ontzettend veel ongebruikte potentie in de rail als je kijkt hoe weinig effectief het spoor nu gebruikt wordt.' Hij stelt dat er een algemeen streven zou moeten zijn naar techniek die de flexibiliteit van de inzet van het spoor vergroot en de slimheid van het spoor naar de voertuigen verplaatst. Dan worden oplossingen altijd schaalbaarder en daardoor sneller te implementeren volgens hem.

'Wat dat betreft is er veel te leren van de automotive industrie waar de verschuiving van slimheid van de infrastructuur naar de auto al in volle gang is.'

Dag van de Rail 2016
De klant staat centraal. Samenwerking tussen streekvervoer, hoofdrailnet en regionaal stadsvervoer is van cruciaal belang. Gedurende deze dag gaat u samen met tafelleiders en vakgenotenkennis er ervaringen delen, discussiëren, oplossingen genereren en nieuwe ideeën opdoen. Inspiratie en praktijk zijn hierbij gegarandeerd.

Klik hier voor aanmelden en meer informatie over de Dag van de Rail 2016


Deel dit artikel:                   





ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting








[Banners]