Weblogposting | Datum: 04-07-2016


Infra bedrijven steeds professioneler in hun kostenbeheersing




Of het nu komt door de zware economische tijden, de toegenomen concurrentie op de markt, de strenge eisen die Rijkswaterstaat stelt bij het aanbesteden van projecten of de intrinsieke wens tot professionalisering; organisaties die actief zijn in de infra branche gaan steeds professioneler om met hun kostenbeheersing. Maar hoewel er stappen in de goede richting worden gezet, blijft er ook nog steeds veel ruimte voor verbetering. Dat signaleert ook Christiaan des Bouvrie, CEO van Cost Engineering Consultancy. 'Technisch innovatief staan we wereldwijd hoog aangeschreven, maar internationaal lopen Nederlandse bedrijven juist echt achter op het gebied van kostenbeheersing'.

Waar Cost Engineering Consultancy zijn oorsprong vindt in de internationale olie & gas industrie, merkt men de laatste jaren dat er steeds meer vraag naar hun producten en dienstverlening komt vanuit andere industrieën en eigen land. Des Bouvrie verklaart: 'Vanwege de grote belangen en risico's die bij de projecten in de olie & gas branche spelen, hebben bedrijven in die branche een erg professionele projectaanpak. Door technologische ontwikkelingen wordt kennis op dit gebied echter steeds breder beschikbaar en ziet men ook in andere branches de voordelen van automatisering en het beter meetbaar maken van resultaten.' Deze ontwikkeling ziet hij niet alleen in de infra branche, maar ook de energie- en maakindustrie verandert mee. Zo prijken inmiddels ook de logo's van Witteveen+Bos, Liandon en IHC Merwede op de website van het bedrijf, ter referentie. Een grote diversiteit aan industrieën en soorten projecten, maar dat ziet men bij Cost Engineering niet als probleem. 'Je merkt al snel dat er vanuit ons vakgebied vooral veel overeenkomsten zijn tussen de verschillende projectorganisaties. Elk project moet worden begroot en gemanaged op kosten van materiaal en uren, ongeacht welke branche. Onze software Cleopatra Enterprise leent zich daar bij uitstek voor.'



Een mooi voorbeeld van diversiteit aan technische disciplines, in één foto gevat.


Dat de dienstverlening van het bedrijf zich goed leent voor de infra branche, blijkt uit de implementatie van hun software Cleopatra Enterprise bij vooraanstaand ingenieursbureau Witteveen+Bos. Het bedrijf prijst onder meer de transparantie en veelzijdigheid van de software: 'Dankzij Cleopatra zijn we in staat al vroeg in het project de kosten van verschillende ontwerpen te vergelijken. Daarnaast is er een transparante onderbouwing van alle direct benoemde kosten'. Als gevolg van de diversiteit in achtergrond van de adviseurs van Cost Engineering, is men goed in staat om samen te werken met een verscheidenheid aan organisaties uit uiteenlopende industrieën. Dat is dan ook een vereiste voor een bedrijf dat zich positioneert als kennisorganisatie, en zijn specialisme in de breedte van het technische spectrum wil uitdragen.

De succesvolle implementatie van Cleopatra Enterprise bij Witteveen+Bos is niet onopgemerkt gebleven in de branche. Inmiddels is Cost Engineering druk met verdere uitbreiding in de infra. Op dit moment zijn ze ook in gesprek met een ander vooraanstaand ingenieursbureau over het gebruik van de software. Gezien de mogelijkheden die het systeem biedt, verwacht Cost Engineering ook op korte termijn in gesprek te gaan met de grotere aannemers, omdat efficiënt kostenmanagement voor hen zo mogelijk nóg belangrijker is door de marges die nog steeds onder druk staan. Het lanceren van de module voor kostenmanagement binnen de software biedt wat dat betreft veel mogelijkheden, denkt het bedrijf. Des Bouvrie: 'Écht inzichtelijk kunnen maken waar, wanneer en waaraan je het budget uitgeeft en op elk moment een juiste prognose kunnen maken van tijd en geld, dat is zeer waardevolle informatie bij het managen van grote en complexe infra projecten. Cleopatra Enterprise maakt dit niet alleen mogelijk, maar ook nog eens op eenvoudige en efficiënte wijze.'

Meer weten?
Kijk op de website www.costengineering.eu, mail naar contact@costengineering.eu of bel 078-620 09 10.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]