Het VISI Kernteam - Bron: Bakker&Spees
Weblogposting | Datum: 11-04-2017


Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek




Een ode aan de stille revolutie in de GWW

Op vrijdag 31 maart vond bij Bakker&Spees de première plaats van een documentaire over het ontstaan van VISI. De film, een initiatief van Gé Spees, vertelt het verhaal van zes mannen die in 1997 de VISI Kerngroep vormden Zij hadden één missie: het aanpakken van de falende communicatie in de Grond, Weg en Waterbouw. Deze pioniers werkten met veel passie, energie en doorzettingsvermogen aan de VISI-standaard, daarbij geholpen en geïnspireerd door de DEMO-methode van Jan Dietz. VISI heeft sindsdien al 5000 bouwprojecten, behoed voor onnodige kosten en discussie achteraf.



VISI is een systematiek voor communicatie en informatieoverdracht binnen projecten en is tot nu toe gebruikt door 750 organisaties in de bouw. De geschiedenis van VISI gaat zo'n 20 jaar terug. Om de grondleggers te eren is een film gemaakt waarin zij terugblikken.

Filmmaker Marjolein Hillege: 'Als landschapsarchitect maak ik sinds 2011 ook films, vaak over erfgoed en landschap. Gé Spees had als DEMO-professional de wens om het ontstaan van VISI te laten verfilmen. Het plezier en de toewijding waarmee aan de VISI-systematiek is gewerkt en ook de kennis van alle betrokkenen is wat hem zo aanspreekt. Film is een mooi medium om niet alleen een verhaal maar ook de emotie en energie vast te leggen.'

Over chemie en passie
In de film wordt het woord gegeven aan de kerngroep, bestaande uit ingenieurs en managers in de bouw. Een gezelschap met ieder zijn eigen sterkte, waardoor de mannen elkaar goed aanvulden. Zo bracht Hans Jongedijk geestdrift en creativiteit in, was Anton de Vroomen de solide denker, kon Leo Nieuwenhuizen scherp analyseren, stond Jos Hamilton bekend om zijn enorme drive en Cees Buijs om zijn eigenzinnigheid. Projectleider Henk Schaap ten slotte was geknipt om de ideeën te structureren. Het gegeven dat het bouwproces technologisch gesmeerd liep maar qua communicatie te wensen overliet, deed hen de handen ineenslaan. Binnen de bouw is sprake is van continu wisselende contractpartners, waardoor de communicatie vaak tekortschiet met alle gevolgen van dien. De mannen vertellen over de chemie in de kerngroep, over hun bevindingen en hun passie toen zij eenmaal overtuigd waren van wat hun ideeën teweeg zouden brengen.

Geïnspireerd door DEMO
VISI is geïnspireerd door de DEMO-methodiek van professor Jan Dietz, waar de kerngroep bij toeval mee in aanraking kwam. DEMO en VISI bleken de nodige raakvlakken te hebben. DEMO beschrijft tot in detail alle rollen en verantwoordelijkheden binnen organisaties. Volgens Jan Dietz is de methodiek meer dan een middel om de communicatie binnen samenwerkingsverbanden te structureren. DEMO is voor medewerkers vaak een eyeopener doordat zij zich meer bewust worden van de zin van hun werk.

Keerpunt in de GWW
Het hele proces verliep met vallen en opstaan. Door de werking in de praktijk te laten checken werd de systematiek verder gemodelleerd. Aanvankelijk stond de bouwsector, die al zo veel conventies kende, sceptisch tegenover een standaard als VISI. Ondanks deze weerstand wisten de kerngroepleden met al hun geestdrift toch draagvlak te creëren en zo een keerpunt in de GWW te bewerkstelligen. Een jaar of acht na de eerste ideeën bleek de branche pas rijp voor de daadwerkelijke invoering. Met de ondersteunende software heeft de VISI-standaard langzaam maar zeker de markt veroverd. VISI heeft zijn weg gevonden in de GWW, maar is als universele standaard in principe ook toe te passen in sectoren als de gezondheidszorg en de logistiek.

Bekijk de film ook op de site van Bakker&Spees!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]