Weblogposting | Datum: 03-07-2019


Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?




Bij beweegbare bruggen komt ruim meer techniek kijken dan alleen de aandrijving om het brugdek te verplaatsen. Sterker nog: de systemen die de veiligheid van alle betrokkenen moeten waarborgen vormen een complex geheel. Daarbij gaat het om verkeerssystemen voor zowel weg- als watergebruikers maar ook systemen die voortdurend controleren of alles goed verloopt en in werking treden wanneer het 'mis' gaat. Vooral het ontwerp van het laatste vraagt om kennis en expertise om alle mogelijke risico's te minimaliseren en in elk geval te beheersen.

Het ontwerp voor deze veiligheidssystemen berustte tot voor kort op de norm NEN 67871. Deze norm bevat 'eisen en aanbevelingen met betrekking tot het ontwerp van beweegbare bruggen om te komen tot veiligheid van personen en eigendommen over de hele levensduur van de brug'. Omdat deze norm uit 2003 stamt, zal binnenkort een nieuwe norm verschijnen waarin alle nieuwe technische mogelijkheden zijn inbegrepen. De ontwikkelingen op het vlak van sensoren, (veiligheids)PLC's, camerasystemen en data-analyse- en verwerking hebben immers niet stilgestaan. Bovendien is in de nieuwe norm ook de huidige kijk op machineveiligheid meegenomen én wordt rekening gehouden met de 'menselijke factoren'. In een tweede deel wordt het veilig ontwerpen van sluizen behandeld.

What's new?
De nieuwe norm is flink uitgebreid met beheersmaatregelen voor veel voorkomende risico's. Zo worden er meer aanvullende eisen gesteld aan de plaatsing en raakvlakken van afsluitbomen, toegangsmiddelen zoals looppaden, trappen, vluchtroutes en valbeveiliging. Daarnaast zijn aanbevelingen opgenomen over maatregelen die beschermen tegen mechanische en elektrische gevaren. Zo worden technische ruimtes bijvoorbeeld ingedeeld in zones die ieder hun specifieke eisen kennen.

Naast deze extra fysieke eisen sluit de nieuwe norm beter aan op andere geldende normen zoals de NEN-EN-ISO 12100-1 en 2, NEN-EN-ISO13849-1 (PL) en NEN-EN-IEC 62061 (SIL). Zo wordt er veel aandacht geschonken aan de besturing van de brug en dan vooral de veiligheidsfuncties. Voor de meest essentiële veiligheidsfuncties de minimale betrouwbaarheidsniveaus opgenomen en wordt beschreven hoe zij zijn te bepalen. Tevens sluit de bruggennorm beter aan op de herziene 6786-12. Concreet betekent dit dat de eisen (aan de vaak onderschatte veiligheidsfunctie) van remmen en vasthoudinrichtingen beter zijn vastgelegd.

Last but not least gaat de nieuwe bruggennorm expliciet op de menselijke factoren. Niet alleen ten aanzien van de bediening maar ook met betrekking tot de veiligheidssystemen die interacteren met weg- en watergebruikers. Hoe zorg je ervoor dat deze interactie op de gewenste wijze verloopt en niet - bewust of onbewust - wordt gesaboteerd?

Kortom: De norm is een nieuw, praktisch handvat voor bruggenontwerpers, -bouwers en beheerders of inspecteurs en zal verschijnen na de uitgebreide review- en correctiefase.

Meer informatie: Pilz.nl

Meer informatie over onze bruggen cursus? https://opleidingen.pilz.nl/trainingenranche-specifieke-trainingen/veiligheid-van-beweegbare-bruggen/

Of bel met Pilz: 0347 - 320 477


1) NEN 6787:2003 - Het veilig ontwerpen van beweegbare bruggen - veiligheid
2) NEN 6786-1:2017 - Voorschriften voor het ontwerp van beweegbare delen van kunstwerken - Deel 1: Beweegbare bruggen (VOBB)






Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuwsbericht
NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers
Nieuwsbericht
Stap dichter bij nieuwe fietsenstallingen voor station Gouda
Nieuwsbericht
Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
VolkerRail gaat spoor Theemswegtracé bouwen
Nieuwsbericht
ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting


[Banners]