Weblogposting | Datum: 21-08-2019


Bereken de begaanbaarheid van bouwterreinen




Om ongevallen met funderingsmachines terug te dringen

'Heimachine valt om in Geldermalsen', 'Heistelling omgevallen op bouwplaats Yerseke', 'Heistelling valt op woning in Vlaardingen'. Zomaar een greep uit recente krantenkoppen. Nog te vaak gebeuren tijdens bouwwerkzaamheden ongelukken waarbij funderingsmachines onverwacht omvallen of wegzakken, met alle gevolgen van dien. Bij de genoemde incidenten is niet bekend hoe dit heeft kunnen gebeuren, al speelt de kwaliteit van de ondergrond in veel gevallen een rol. Maar dat een dergelijk incident zich te vaak voordoet, is een feit.

Het aantal ongevallen met funderingsmachines moet worden teruggebracht, waarbij 'nul ongevallen' het enige acceptabele streefcijfer is. Maar hoe, is de vraag?

Tot voor kort ontbrak er een goede analyse van de veiligheid van de ondergrond van bouwterreinen. Dan wist men pas na het onderzoek naar aanleiding van het ongeval wat de oorzaken waren, of er voldoende maatregelen waren getroffen, wie er aansprakelijk was en de gevolgen moest dragen.

De publicatie 'Begaanbaarheid van bouwterreinen' van CROW brengt hier verandering in. Voor het eerst zijn deskundigen er in geslaagd een goede berekeningsmethode op te stellen waarmee de stabiliteit van de ondergrond goed kan worden beoordeeld om zo een veilige en verantwoorde aanpak te kunnen borgen.

Een aantal van deze deskundigen komt tijdens de PAOTM-cursus Begaanbaarheid van bouwterreinen aan het woord. Uiteraard wordt er toelichting gegeven op de gelijknamige publicatie en wordt aandacht besteed aan diverse typen funderingsmachines, het terrein- en grondonderzoek, belastingen en nog veel meer. Deze nieuwe cursus vindt plaats op 18-9.


Deel dit artikel:                   





Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht


[Banners]